3 september 2007 - In Frankfurt presenteert Hyundai de i-Blue Concept. Deze opvallende conceptcar is een crossover die gepositioneerd kan worden in het D-segment. Het meest revolutionair is niet zijn design maar de techniek. Hyundai monteert onder deze designstudie namelijk een waterstofaandrijving.
Diverse autofabrikanten zijn druk aan het experimenteren met waterstof. BMW is zelfs al zover dat men heeft aangekondigd in 2008 met een op waterstof rijdende 7-serie op de markt te komen. Hyundai is eveneens redelijk vooruitstrevend en presenteerde de afgelopen jaren als een Santa Fe en een Tucson op waterstof. Het betroffen nog conceptcars, maar inmiddels gaat de ontwikkeling door. De i-Blue Concept is dan ook voorzien van de derde generatie waterstofaandrijving van de Koreaanse fabrikant. Het grootste voordeel van waterstof is dat het geheel emissievrij is.
Ontwikkeld in Azië
De i-Blue is ontwikkeld in Hyundai´s Design en Technical Center in Chiba, Japan. In samenwerking met het Eco-Technology Research Institute van Hyundai in het Koreaanse Mabuk werd de aandrijving doorontwikkeld en in deze conceptcar gemonteerd. Belangrijk is volgens de fabrikant vooral ook het feit dat de aandrijving nu ook in een kleinere auto past. De vorige twee conceptcars waren SUV´s, deze i-Blue is kleiner en compacter.
Designstudie
Uiteraard staat het design van de i-Blue niet op zich. Het is voor de Koreanen tevens een mooie gelegenheid om de reacties van het publiek te polsen. In Frankfurt zal de auto officieel debuteren.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com