19 februari 2010 - In navolging van de Polo GTI presenteert Volkswagen de nieuwe Cross Polo. De meest stoere Polo van het gamma beleeft zijn debuut in Genève zal nog in hetzelfde seizoen bij de dealers arriveren.
Een jaar binnen de komst van de huis-tuin-en-keuken-Polo presenteert Volkswagen de huzarenstukjes binnen het Polo-gamma. Eergisteren de Polo GTI en nu de Cross Polo. En daar zijn we blij mee, want in het verleden moesten we toch aanzienlijk langer wachten op deze leukste uitvoeringen.
Exclusieve kleuren
Zowel de nieuwe Polo GTI als de Cross Polo beleven hun werelddebuut op de Autosalon van Genève. Het respect van de Cross Polo is bekend. De auto staat in vergelijking tot de minder bedeelde versie hoger op zijn poten (15 mm) en is rondom voorzien van plastic opzetstukken. Bodemplaatbeschermers aan de onderzijde van de voor- en achterbumper zorgen voor een stoere look. Speciaal voor de Cross Polo zijn ook de 17 inch lichtmetalen wielen in Budapest-design, de in het zilver geadoniseerde dakrails (maximaal draaggewicht 75 kg) en de lakkleuren Magma Orange en Terra Beige Metallic. In totaal zijn er zes tinten verkrijgbaar. Het interieur wijkt nauwelijks af van de gewone Polo. Enkel de stoelbekleding met daarin het logo van deze avontuurlijke uitmonstering geborduurd maken het verschil. De buitenkant is altijd gehuld in donkergrijs. Voor de zitvlakken zijn de kleuren Hot Orange, Orange, Latte Macchiato en Grau verkrijgbaar.
Motoren
De Volkswagen Cross Polo is uitsluitend te verkrijgen als 5-deurs. Motorisch is er keus uit de 70 pk sterke driecilinder met een inhoud van 1.200 cc, gevolgd door de 1.4 met 85 pk. Bovenaan het benzinepallet staat de 1.2 TSI. De 105 pk sterke motor sleurt de Cross Polo in 9,9 seconden naar de 100 km/h. Het gemiddelde verbruik is vastgesteld op 5,5 l/100km bij een CO2-uitstoot van 128 g/km. De diesels bestaan uit allemaal 1.6 liter TDI’s. De vermogensgradaties zijn 75, 90 of 105 pk. Allen verbruiken per honderd kilometer gemiddeld 4,3 liter aan dieselolie in combinatie met een CO2-uitstoot van 113 g/km. Standaard worden alle motoriseringen aan een manuele 6-bak gekoppeld. Voor de automatische DSG-transmissie kun je alleen terecht bij de middelste benzine en diesel.