18 februari 2010 - Met de Ampera nestelde Opel zich in één keer in de perceptie van de massa als vooruitstrevende autobouwer die milieu, design en bruikbaarheid weet te combineren. Om dit beeld vast te houden zijn nieuwe impulsen nodig. Opel realiseert dat in Genève in de vorm van de Flextreme GT/E.
Onderdeel van Opel’s strategie voor de komende jaren is dat de consument Opel gaat zien als leider in groene technologie die efficiënte milieuprestaties combineert met expressief design en Duitse precisietechnologie. Elektriciteit speelt daarbij een belangrijke rol. Vorig jaar werd deze missie ingelijfd met de Ampera en dit jaar zal Opel in Genève een nieuw middel inzetten om zijn doelen te bewerkstelligen. Tegelijkertijd stoft het merk een oude typeaanduiding af die het element ‘design’ luister bij moeten zetten.
Tot 500 km
Met de Opel Flextreme GT/E Concept waarover we het hier hebben wil men illustreren dat elektrische aandrijvingen met vergrote actieradius niet alleen geschikt zijn voor compacte modellen, maar ook voor grote en middelgrote auto’s. Hiervoor maakt de Flextreme gebruik van het naar eigen zeggen hyperefficiënte E-REV-systeem, bestaande uit een elektrische krachbron als hoofdmotor en een conventionele verbrandingsmotor als ‘range extender’. De centrale is goed voor een krachtproductie van 120 kW en levert een trekkracht van 370 Nm. Puur door stroom aangedreven kan de Flextreme GT/E een afstand van 60 kilometer afleggen, daarna springt een viercilinder 1.4 benzine bij om de accu’s weer op te laden en is een actieradius van 500 kilometer haalbaar. Het gemiddelde brandstofverbruik wordt geschat op 1,6 l/100 km met een CO2-uitstoot van minder dan 40 g/km. Voorin de neus prijkt een groot Opel-logo, dat tegelijk als stopcontact fungeert om de batterijen via een andere manier op te laden.
Luchtstroombeheer
Met 4,76 meter in lengte en een breedte van 1,87 meter is het studiemodel inderdaad fors te noemen (voor een coupé). De hoogte meet 1,30 meter. Mede hierdoor en het gladde ontwerp van de carrosserie bedraagt de luchtweerstand- coëfficiënt slechts Cw 0,22. Andere opvallende visuele eigenschappen zijn de lage en brede uitstraling, de trapeziumvormige grille, de vleugelvormige lichten vóór en achter en de zwevende C-stijlen. Een reeks maatregelen optimaliseert het beheer van de luchtstroom. Zo zijn de 21 inch lichtmetalen wielen relatief smal om de luchtweerstand te beperken en dragen de aansluitende sierelementen bij tot de minimale turbulentie. De sleuven in de voorbumper optimaliseren de luchtstroom rond de neus en achteraan loopt de bodem omhoog om een ‘venturi-effect’ te creëren en de weerstand verder te verlagen. Bij snelheden boven 50 km/h schuift een verticaal paneel achter elke wielkast uit om de turbulentie bij hoge snelheden aan de achterzijde te beperken. De ingrepen moeten zich vertalen in een beter brandstofverbruik en daarmee een grotere actieradius. Als topsnelheid wordt door Opel 200 km/h opgegeven en de acceleratie naar 100 km/h is in 9,0 seconden voltrokken.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com