15 februari 2010 - In Genève staat bij Peugeot een heel concreet voorproefje van een nieuw model op de stand. De ´5 by Peugeot´ laat ons alvast proeven van de Peugeot 508 zoals die dit najaar gepresenteerd zal worden. En de conceptcar doet hoge verwachtingen scheppen.
Op de stand van de jubilerende Franse autofabrikant wordt groots uitgepakt. Peugeot bestaat als merk namelijk 200 jaar, heeft onlangs een compleet nieuw merkgezicht gelanceerd en gaat bovendien een volledig nieuwe designlijn inzetten. Een allereerste voorproefje daarvan hebben we al gekregen in de vorm van de SR1 Concept die zij aan zij zal staan met deze Concept ´5 by Peugeot´.
407 en 607 opvolger
In concrete bewoordingen zegt Peugeot het niet, maar de ´5 by Peugeot´ is een voorbode van de op stapel staande 508. Daarmee worden de 407 en 607 afgelost en wil Peugeot - volgens eigen zeggen - het midden- en topsegment gaan veroveren. De conceptcar meet 4.860 mm in de lengte, 1.880 mm in de breedte en 1.420 mm in de hoogte. De wielbasis bedraagt maar liefst 2.815 mm en dat moet fors wat ruimte voor de passagiers betekenen. De kans is groot dat deze afmetingen vrijwel overeen zullen komen met de 508.
Design
Het design staat duidelijk in lijn met dat van de SR1 Concept. Een combinatie van vloeiende elegante lijnen en sportieve accenten bepalen het design. Aan de voorzijde zien we LED-koplampen en een ´zwevende´ grille die volgens Peugeot de nieuwe designstrategie uitademen. ´En profil´ zien we geborsteld aluminium details rondom de ruiten en op de portiergrepen. De achterzijde heeft vooral een sportieve look en bijzondere lichtunits in de vorm van drie rode balken.
HYbrid4
Technisch gezien haalt Peugeot de HYbrid4-technologie wederom van stal. Er wordt nogmaals benadrukt dat de techniek in 2011 in de 3008 zal debuteren. De combinatie van een 2.0 HDiF (163 pk) en een 27 kW sterke elektromotor realiseert een verbruik van maar 3,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 99 g/km. Uniek aan het systeem is dat de achterwielen worden aangedreven door de elektromotor, terwijl de voorwielen op een conventionele manier van aandrijfkrachten worden voorzien. Het resultaat is dat de ´5 by Peugeot´ hierdoor vierwielaandrijving heeft.
Nagenoeg identiek
Zoals gezegd zal de ´5 by Peugeot´ debuteren op de Autosalon van Genève. Eind dit jaar zal de auto in slechts minimaal gewijzigde vorm als 508 in productie gaan. Tenminste, als Peugeot dezelfde strategie hanteert als bij de 207 SW, RCZ en 3008. Die werden immers ook gepresenteerd als respectievelijk de 207 SW Outdoor concept, 308 RC Z Concept en Prologue HYmotion4 en gingen vervolgens in nagenoeg ongewijzigde vorm in productie.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com