zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

De nieuwe Fiat 500: een icoon herleeft!

 

5 juli 2007 - Precies vijftig jaar na de presentatie van de allereerste Fiat 500 staat het nieuwe model nu klaar. De compleet nieuwe Fiat 500 is een moderne interpretatie van zijn voorganger zonder de herkenbaarheid uit het oog te hebben verloren. Met diverse motoren en een zeer uitgebreid scala aan accessoires heeft de Fiat 500 alles in huis om een enorm succes te worden.

In 1957 werd de Fiat 500 met veel tamtam gepresenteerd. In het centrum van Turijn reed een grote stoet met 500´s door de straten om het publiek kennis te laten maken met de nieuweling. Helaas had Fiat in het begin weinig succes met het ´rugzakje´, zoals de auto ook wel genoemd wordt. Later echter kwam de verkoop op gang en werd de 500 een ongekend succes. En dat is het autootje nog steeds. Net als de oude Mini is ook de oude Fiat 500 een icoon en wordt menigeen nog steeds op slag verliefd.



Suggesties van het publiek
Het was voor Fiat dan ook een logische stap om de 500 nieuw leven in te blazen. Helemaal gezien het succes dat BMW had met de New Mini die in 2001 werd gepresenteerd. Begin 2004 presenteerde Fiat op de Autosalon van Genève dan ook een opvallende conceptcar. De Trepiuno zag daar het levenslicht en kon worden gezien als een moderne interpretatie van de Fiat 500. Na vele lovende woorden van de pers en het publiek leek het dan ook nog slechts een kwestie van tijd voordat de nieuwe 500 het levenslicht zou zien. Bij de ontwikkeling werd het publiek nauw betrokken. Vooral dankzij de speciale internetsite werd duidelijk hoezeer het grote publiek de 500 koestert. Via het speciale ´concept-lab´ kon iedereen meedenken over het ontwerp, de kleurstellingen en de accessoirelijn. De reacties overtroffen zelfs de stoutste verwachtingen van Fiat. Binnen een jaar werden niet minder dan 3,7 miljoen bezoekers geteld en er kwamen zo’n 275.000 constructieve suggesties binnen hoe de nieuwe Fiat 500 perfect op de wensen van de consument kon worden afgestemd. Ze hebben stuk voor stuk meegespeeld in het uiteindelijke concept.

DNA van de oude 500
Het definitieve model is een moderne interpretatie van de 500 uit de jaren vijftig. Het ontwerp van toen is van de hand van Dante Giacosa en na 50 jaar nog steeds relatief modern. Fiat heeft het DNA van zijn voorganger dan ook kunnen gebruiken voor het nieuwe model. Daarbij is het nostalgische design echter wel gecombineerd met moderne lijnen. Vooral in het interieur is die combinatie goed te zien. Het zeer moderne instrumentarium steekt af bij de klassieke accenten van de rest van het interieur. Een prachtige combinatie.

Uitgebreide accessoirelijn
Wie dat wenst kan net als bij Mini kiezen voor een zeer uitgebreid scala aan accessoires. Hierdoor is bijna geen enkele 500 die de fabriek verlaat hetzelfde. Fiat laat weten dat er maar liefst 549.936 combinaties mogelijk zijn. Daarbij kan men niet alleen kiezen voor de kleurstelling van het in- en exterieur, maar zelfs de contactsleutel en de accentkleuren op het dashboard zijn naar smaak aan te passen. Datzelfde geldt voor de uitgebreide serie lichtmetalen wielen, de vele accessoires en de bestickering.

Moderne uitrusting
Met een lengte van 3,55 m en een wielbasis van 2,30 m is de 500 natuurlijk enorm gegroeid ten opzichte van zijn voorloper. Volgens de fabrikant moet het interieur plaats bieden aan vier volwassenen en hun bagage. Bovendien is het veiligheidsniveau zeer goed. Met 7 airbags (waaronder een knieairbag), ESP, ABS, ASR en noodstopassistentie is de Fiat 500 voorzien van moderne veiligheidssystemen. Hiermee moet de auto in staat zijn een vijfsterren-score te behalen in de EuroNCAP crashtesten. Verder is ook het uitrustingsniveau modern te noemen. Het Hifi-systeem en het Sky Dome glazen dak, maar ook Blue&Me maken het de inzittenden comfortabel. Blue&Me dat handsfree telefoneren, navigatie en het afspelen van digitale muziekbestanden mogelijk maakt is uniek voor deze klasse. In zijn meest geavanceerde generatie (Blue&Me MAP 500) is er een uitneembaar navigatiebeeldscherm aan boord dat buiten de auto ook kan worden gebruikt als fotoviewer en muziek- en videospeler.

Motoren
Met slechts 885 kg heeft de Fiat 500 voldoende aan relatief kleine motoren. Aan de basis van het gamma staat de 69 pk sterke 1.2 V gevolgd door de 100 pk sterke 1.4 16V en de 75 pk sterke 1.3 MultiJet dieselmotor. De motoren worden gekoppeld aan een handgeschakelde 5- of 6-versnellingsbak en de later te introduceren gerobotiseerd werkende Dualogic transmissie. Maar bij deze motoren zal het niet blijven. Zo zal Fiat in 2009 ook met een zeer zuinige tweecilinder T-Jet motor op de markt komen. Deze motor heeft een inhoud van 0.9 liter en zal beschikbaar zijn in varianten tussen 90 en 110 pk. Naar verluidt, zit er ook een CNG (aardgas) krachtbron in de ontwikkelingspen.

Fiat heeft meer 500´s in petto
De marktintroductie van de Fiat 500 is in Italië inmiddels gestart en nog voordat het model daar bij de dealers stond waren er al 20.000 orders genoteerd. De rest van Europa zal de komende tijd kennis mogen maken met de 500. Het model zal in eerste instantie leverbaar worden als de hier gepresenteerde driedeurs, maar Fiat heeft nog meer in petto. Zo zal er een Abart-versie komen met een krachtige 1.4 liter T-Jet motor en staan er ook en Giardinera stationwagon en een cabriolet op het programma. De Fiat 500 is herboren!Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10