6 februari 2010 - Na drie jaar vindt BMW het welletjes en presenteert het de vernieuwde X5. Met een hertekend exterieur, een opgewaardeerd interieur en een vernieuwde motorenlijn moet de SUV er weer tegenaan kunnen. Op de Autosalon van Genève beleeft de auto zijn werelddebuut om kort daarna in de showrooms te belanden.
De BMW X5M blijft het absolute topmodel binnen het X5-gamma, maar optisch kruipen de minder bedeelde uitvoeringen aardig richting de super-SUV. Dat is de eerste gedachte die in ons opkwam na het zien van de vernieuwde BMW X5. De rechthoekige, door een spijl verdeelde luchtinlaten, hebben plaatsgemaakt voor meer ronde openingen. Links, schuin daarboven, huizen voortaan de mistpitten. Grotendeels verantwoordelijk voor de link met de X5M is het centrale deel van de voorbumper. Die kent nu een gelijksoortige vorm als de X5-topper, terwijl de bodemplaatbeschermer voortaan is uitgevoerd in matzilver. Binnenin de koplampunits is voortaan LED-techniek en dagrijverlichting te vinden. Tot slot de achterzijde. Daar heeft BMW net als bij de voorbumper meer kunststof van de wezenlijk anders gevormde achterbumper gesnoept. En er zijn vernieuwde achterlichtunits met lichtbalken van LED’s. Nieuwe lakkleuren (Deep Sea Blue, Platinum Grey en Sparkling Bronze), interieurcombinaties en lichtmetalen wielen maken de facelift rondom de BMW X5 af.
Krachtigste benzinemotoren BMW heeft een naam hoog te houden op motorengebied en dat betekent in het geval van de gefacelifte X5 een opgewaardeerd motorenpallet. Zo is er een nieuwe topmotorisering in de vorm van de xDrive50i. Deze vervangt de xDrive48i en is te plaatsen onder BMW’s algemene motorenaanduiding TwinPower Turbo. Voorzien van directe benzine-injectie levert het geblazen V8-blok een vermogen van 407 pk en 600 Nm vanaf 1.750 tpm. Van nul naar honderd duurt ondanks zijn gewicht van dik twee ton slechts 5,5 seconden. De topsnelheid is afgeregeld en dankzij EfficientDynamics blijft het brandstofverbruik beperkt tot 12,5 l/100 km (CO2 van 292 g/km). TwinPower Turbo-technologie is er voortaan ook voor het basismodel. Deze zescilinder met motoraanduiding xDrive35i levert 306 pk en 400 Nm en accelereert nog altijd in een snelle 6,8 seconden naar de 100 km/h. Z’n top is vastgesteld op 235 km/h en het gemiddelde benzineverbruik blijft steken op 10,1 l/100km in combinatie met een CO2-uitstoot van 236 g/km.
Nieuwe oliestokers De BMW X6 kreeg ze onlangs toebedeeld en zoals verwacht krijgt de vernieuwde X5 ook de beschikking over de verfijnde 3.0 liter zescilinderdiesel. De instapper luistert nog altijd naar de naam xDrive30d, terwijl de topdiesel voortaan met xDrive40d wordt aangeduid. Ten opzichte van zijn voorganger levert de 30d tien pk en evenveel Newtonmeters meer namelijk in totaal 245 pk en 540 Nm. Desondanks weet de krachtbron de X5 een halve tel sneller naar de honderd te brengen (7,6 seconden). De top bedraagt 222 km/h. De vruchten van de verfijningen werden met name bij het gemiddelde verbruik afgeworpen: 7,6 l/100 km tegen 8,2 liter voorheen. Eenzelfde tafereel bij de 40d versus de voormalige 35d. Het vermogen en koppel steeg dankzij een combinatie tussen common rail-techniek, piëzo-injectoren en TwinPower Turbo Technologie naar 407 pk en 600 Nm, een dieselgeweld dat geaard gaat met een dorstigheid van 7,5 l/100 km. De sprint naar honderd wordt voltooid in 6,6 seconden en de topsnelheid van de dieselgigant is 236 km/h volgens de fabrikant. Alle motoren worden overigens gekoppeld aan een achttraps automaat.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com