17 januari 2010 - Anderhalf jaar na de traditionele 3-serie-modellen heeft BMW ook de Coupé en de Cabriolet van een facelift voorzien. De motoren zijn daarbij ook meegenomen. Vanaf het voorjaar staan beide modellen bij de dealer.
Het mes ging voornamelijk in de voorzijde van de BMW 3-serie Coupé en de Cabrio. We zien een nieuwe voorbumper met over de volle breedte een nieuwe, driedelige luchtinlaat en een dubbel niergrille die breder is geworden. Aangescherpt zijn ook de koplampunits. Deze zijn voortaan voorzien van BMW typische ’wenkbrauwen’. Aan de achterzijde zijn e voornaamste veranderingen lichtunits met LED-techniek. Tot slot is het koetswerk opgefrist met hertekende spiegelkappen.
Nieuwe generatie benzine
Naast een opgewaardeerd uiterlijk is ook het motorenaanbod onder handen genomen. Drie daarvan zijn volgens BMW nieuw (voor de beide modellen) te noemen. De 335i met de meerdere malen bekroonde 3.0 liter Twin-Turbo is ingeruild voor een zescilinder die TwinPower Turbo Technology, High Precision Injection en Valvetronic kleptiming gecombineerd. Het blok levert evenveel vermogen als degene die het vervangt, namelijk 306 pk, en ook het koppel blijft met 400 Nm gelijk. Het verbruik en de uitstoot daarentegen zijn door de verfijnde techniek van High Precision Injection en Valvetronic-kleptiming afgenomen. BMW claimt dat het gemiddelde verbruik beperkt blijft tot 8,4 l/ 100 km in combinatie met een uitstoot van 196 g/km. Deze waarden gelden voor de 335i Coupé, de Cabriolet heeft per honderd 8,8 liter nodig en stoot 205 g/km uit. De rest van het benzinegamma blijft nagenoeg hetzelfde. Instapper is nog altijd de 318i met 143 pk en 190 Nm.
Dieselnieuws
Enkele dieselmotoren hebben profiteren tevens van de facelift. Zowel de 325d als de 320d is vernieuwd. De 325d is dankzij een turbo met variabele geometrie voortaan goed voor 204 pk en een koppel van 430 Nm. Het gemiddelde verbruik is vastgesteld op 5,7 liter per honderd kilometer. Ligt deze oliestoker in de Cabriolet dan is ‘ie iets dorstig met 6,1 l/ 100 km. De 320d kreeg er door verfijning 7 pk en 30 Nm erbij en levert nu 184 pk en 380 Nm. Desondanks is het verbruik omlaag gegaan. De 320d Coupé noteert 4,7 liter diesel per honderd kilometer en de 320d Cabriolet doet over hetzelfde traject 5,1 liter. Wat uitstoot betreft produceren de modellen respectievelijk 125 en 135 g/km. Standaard zijn alle de motoren gekoppeld aan een handbediende zesbak uitgezonderd de 325d, die krijgt een zestraps automaat.
De verieuwde BMW 3-serie Coupé en Cabriolet worden begin maart voor het eerste aan het wereldpubliek gepresenteerd tijdens de Autosalon van Genève. Daar zullen ze schitteren naast de nieuwe 5-serie. Vanaf maart staat de beide modellen in de showroom.