13 januari 2010 - Op ?t moment dat wij met de Seat Ibiza TSI FR rijden duiken we ondertussen nog even de documentatie in om alle ins and outs ervan te ontdekken. En prompt treffen we in de prijslijst ?2.0 TDI FR? aan. Hoewel nog niet officieel gepresenteerd is de Ibiza FR-diesel al opgenomen in het gamma van 2010. Hierbij dus alle details en specificaties?
De Seat Ibiza TDI FR is uitgerust met een 143 pk sterke common-rail diesel. Hierbij is de Spaanse oliegestookte kanonnetje in staat om in 8,5 seconden de 100 km/h-grens te doorbreken en een topsnelheid van 210 km/h te bereiken. Op het traject naar honderd moet de Ibiza TDI FR het dus afleggen tegen de TSI FR. Maar in de tussensprints zal het een omgekeerde wereld zijn. De dieselversie beschikt namelijk over 100 Nm meer aan koppel dan de benzinevariant. Het totaal van 320 Nm is volledig op krachten tussen 1.750-2.500 tpm en dat betekent dus erg lui schakelen met de manuele 6-bak. Ondanks deze mooie cijfers blijft de dorstigheid beperkt tot gemiddeld 4,5 l/ 100 km in samenhang met een CO2-uitstoot van 119 g/km (C-label).
Uitrusting en prijs
Omdat de Seat Ibiza TDI FR nog niet officieel onthuld is beschikken we niet over beeldmateriaal. Maar ongetwijfeld zullen de beide FR’s op de toerenteller en de motorcover niet van elkaar afwijken. De uitrusting zal dan ook van hetzelfde niveau zijn. Sportstoelen, automatische klimaatregeling, cruise control, elektrische bedienbare ruiten vóór, met leer beklede accenten, radio/CD/MP3 met zes speakers en 17 inch lichtmetalen velgen van het type Aera zijn allemaal bij de vanafprijs van € 24.495,- inbegrepen. Wie had gehoopt dat de extra opvallende Bocanegra-uitmonstering ook verkrijgbaar zou zijn op de TDI FR moet Seat teleurstellen. Die blijft alleen voorbehouden aan de benzinevariant en de Ibiza Cupra.
Benieuwd naar hoe de Seat Ibiza TSI FR rijdt? Binnenkort is onze rij-impressie met deze chilipeper op Autowereld.com.