11 januari 2010 - Volkswagen begint het jaar goed met een energiezuinige coupé voor de Amerikaanse markt. De Duitse fabrikant trok namelijk tijdens de NAIAS in Detroit het doek van de New Compact Coupe af. Naast gewenste prestaties belooft VW een laag verbruik.
Voor Volkswagen is de komst van de New Compact Coupe een startschot voor een jaar vol spektakel. De Duitse fabrikant kondigt namelijk aan dit kalenderjaar meer nieuwe producten te introduceren dan ooit! Allemaal met de nadruk op een beter milieu uiteraard, net als dit eerste studiemodel; de New Compact Coupe.
Vleugje Audi A5
Het is niet toevallig dat Volkswagen de New Compact Coupe in het Amerikaanse Detroit presenteert. Het model is namelijk geen fantasierijke vingeroefening, maar een kant-en-klaar productiemodel voor de Amerikaanse markt. Met een carrosserie van 4,54 meter lang, 1,78 meter breed en 1,41 meter hoog moet het genoeg ruimte bieden aan vier personen en 380 liter bagage. Het uiterlijk van de coupé lijkt in eerste oogopslag typisch Volkswagen, maar draagt toch meer dan een vleugje Audi A5 Coupé mee. Vooral de achterzijde in combinatie met de daklijn komt fors overeen.
Interessante hybride-module
Net zo interessant als het exterieur zijn de technische noviteiten die deze huist. Onder de stalen schil vinden we namelijk een geavanceerde hybride-aandrijving die we snel terug gaan zien in Volkswagen modellen. De module bestaat uit een 150 pk sterke TSI-benzinemotor en een 27 pk sterke elektromotor. Gezamenlijk helpen de krachtbronnen de coupé aan een topsnelheid van 227 km/h en een acceleratietijd van 8,1 seconden op de bekende 0-100 km/h sprint. Desondanks ligt het gemiddelde verbruik van de Duitser op 4,2 liter per 100 km. De uitstoot ligt hierdoor zelfs net onder de honderd gram per kilometer. Dat zijn veelbelovende waarden Volkswagen!
Komst naar Europa onzeker
Hoewel de New Compact Coupe tijdens de Detroit Motor Show nog door het leven gaat als studiemodel staat het productiemodel achter de schermen al te trappelen om de Amerikaanse markt te bestormen. Of het model ook voet zet op Europese bodem is nog niet bekend.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com