5 januari 2010 - Geheel tegen de stroom in presenteert Cadillac tijdens de NAIAS een benzineslurpend monster. Het gaat hier om de CTS-V Coupé die dankzij een 6.2 liter V8 allesbehalve een groen label verdient.
Hoewel de focus van Amerikaanse merken steeds verder richting compact en zuinig kruipt introduceert Cadillac tijdens de North American International Auto Show in Detroit een nieuwe V-series. Deze toevoeging wordt alleen meegegeven aan de snelste en krachtigste Cadillac’s en dat is bij de CTS Coupé niet anders. Dankzij de supercharged 6.2 liter V8 uit de CTS-V Sedan kan de Coupé de strijd met zijn directe concurrentie aan. Hierbij moet je denken aan auto’s zoals de BMW M6 en de nog te introduceren Audi RS5.
Powerdome
Net als de CTS Sedan heeft ook de Coupé een typische V-series-sausje gekregen. Zo ziet de voorkant er lekker agressief uit. dit dankzij de unieke honingraatgrille en de "powerdome" op de motorkap. Aan de achterzijde wordt het onderscheid gemaakt door twee grote uitlatenpijpen. Zij moeten het geluid van de V8 extra benadrukken. De 19 inch lichtmetalen wielen zijn in twee varianten leverbaar en geven steun aan de Michelin Pilot Sport 2-banden. In het interieur verandert er weinig ten opzichte van de normale Coupé. Slechts een nieuwe bekleding met contrasterend stiksel moet het sportieve karakter van de snelle 2+2 onderstrepen.
Krachtige Cadillac ooit
Het echte vuurwerk bevindt zich onder de motorkap van de Cadillac waar de meest vermogende motor uit de geschiedenis van Cadillac in de motorsteunen hangt. Deze 6.2 liter V8 met drukvuller is bekend uit de CTS-V Sedan en levert maar liefst 564 pk en 747 Nm. Genoeg kracht om de Coupé in slechts 3,9 seconden naar de honderd kilometer per uur te stuwen. De achtcilinder kan zowel aan een handgeschakelde zesbak als aan een zestraps automaat worden gekoppeld. Exacte waardes betreffende de topsnelheid, verbruik of uitstoot zijn nog niet bekend.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com