4 januari 2010 - Over het jaar 2009 zijn er slechts 387.699 auto?s op kenteken gezet, het laagste aantal over de afgelopen veertig jaar. Volkswagen mocht wederom als 't beste verkocht merk het jaar afsluiten, nipt voor Toyota en op iets grotere afstand van nummer drie, Ford.
Autodealend Nederland wist in 2008 nog 499.918 nieuwe auto’s te slijten; 22,4 procent meer dan het zojuist achter ons gelaten jaar. December is normaliter een slappe maand qua kentekenregistraties, maar dit keer niet. Ruim achtduizend nieuwe eigenaren kwamen er die maand bij, zo’n 18% meer dan in december 2008. Dit zou te maken kunnen hebben met de eindsprint van sommige automerken om het jaar 2009 alsnog enigszins positief of winnend af te sluiten. Volkswagen kwam uiteindelijk als beste over de streep met 38.182 verkochte auto’s, terwijl Toyota lange tijd als grootste kanshebber voor de titel werd gezien. Het mocht niet baten. De Duitsers registreerden op 31 december nog snel even 755 nieuwe auto’s en dat was genoeg om wederom en voor de vijfde maal het bestverkochte merk in Nederland te worden. Toyota zette totaal 37.487 modellen op kenteken, een aantal dat vergelijkbaar is met dat van vorig jaar maar door de sterk krimpende markt is het marktaandeel van de Japanners gestegen naar 9,7%. Ford mag als derde het podium van best verkopende automerk in Nederland bestijgen. Zij verkochten 36.745 nieuwe modellen. Peugeot eindigde als vierde (29.642) en Opel moet het doen met de vijfde plek (26.180). Een zure appel voor het merk dat van 1969 tot en met 2004 onafgebroken het best verkochte merk van Nederland was.
Mineur
Jullie kunnen je voorstellen dat een krimpende automarkt van bijna een kwart sommigen niet in de koude kleren is gaan zitten. Maar liefst 246 bedrijven zijn er het afgelopen jaar failliet verklaard, een toename van 211 procent ten opzichte van 2008. Toen moesten 79 bedrijven hun deuren sluiten. Volgens het bureau Dun & Bradstreet hebben afgelopen jaar 142 dealers en 62 universele garages hun meerdere moeten erkennen aan hun noodlijdende financiële situatie. Een trieste zaak en met de voorspellingen voor 2010 is het einde nog niet in zicht. Bureau Aumacon verwacht dat alleen nog het A- en B-segment een stijging noteren, de overige autoklassen zullen wederom een daling in de verkopen tegemoet kunnen zien. Over het complete autojaar 2010 voorspelt Aumacon een lichte groei in registraties (een kleine vierhonderdduizend stuks). Dat is nog altijd dik tweehonderdduizend minder dan in topjaar 1999 toen autoverkopend Nederland bijna 611.000 auto’s aan de man wist te brengen.