17 december 2009 - Tijdens de volgend maand gehouden NAIAS in Detroit zal Volvo een doorontwikkelde versie van de elektrische C30 tonen. Met de tweede lichting van de Battery Electric Vehicle zetten de Zweden een meer realistische auto neer; een stap dichterbij de lancering van hun eerste elektrische auto in 2012.
Afgelopen Autosalon van Parijs presenteerde Volvo de C30 Battery Electric Vehicle (BEV). Hiermee wilde de fabrikant de praktische bruikbaarheid van het elektrische model onderzoeken en inmiddels hebben diverse testteams er de nodige kilometers opzitten op een afgeschermd terrein. Aan de hand hiervan werden de voornaamste technische obstakels uit de auto opgespoord en opgelost. In Detroit verpakt Volvo de uitkomsten en de verbeteringen in een tweede C30 BEV, ditmaal gehuld in de vorm van het onlangs gefacelifte model.
Noviteiten
Nieuw aan de Volvo C30 BEV "II" is het instrumentarium. Deze is voorzien van een nieuwe indeling en modernere tellers. De rechter meter geeft voortaan de status van de accu aan, en de linker het energieverbruik en de krachtlevering in kW’s. Ook kunnen er nieuwe symbolen oplichten om de bestuurder te informeren over de toereikendheid van de krachtcentrale. Een "stekker" linksbovenin geeft aan dat de auto verbonden is aan het oplaadstation en zodoende niet gestart kan worden.
De echte wereld
De Volvo C30 BEV in Detroit kan nog altijd een topsnelheid halen van 130 km/h en ook van de acceleratietijd naar 100 km/h is niets afgesnoept (11 seconden). Met een volle accu kan er 150 km afgelegd worden. De volgende stap van Volvo is het bouwen van 50 BEV’s. Deze zullen gedurende twee jaar lang door diverse geselecteerde testpiloten gereden worden. In de real life dit keer. En als het aan Volvo ligt zouden we in 2012 dan allemaal in een elektrische Volvo kunnen rijden.