15 december 2009 - Vier seizoenen, vier persoonlijkheden: zo omschrijft Mercedes de E-klasse Cabriolet. En daarmee doelt men niet zozeer op de vier zitplaatsen, maar wel het feit dat je daar ook comfortabel kunt zitten. Vanaf maart staat ´ie bij de dealers en de E-klasse Cabriolet is leverbaar met een zevental motoren.
Tijdloze klasse en elegantie
Elektrisch bedienbare softtop tot 40 km/h
Extra geïsoleerde kap voor gebruik in alle vier de seizoenen
Innovatieve Aircap voorkomt ongewenste ´wind in de haren´
Zeven motoren; 3 diesels, 4 benzine
Maart 2009 bij de dealers
De PR-machine heeft bij Mercedes op zeer hoge snelheid gedraaid als het om de E-klasse Cabriolet gaat. Herinneren jullie de discussie nog die we hadden over het feit of de auto nu is uitgerust met een stoffen of een stalen dak? Mercedes had ons knap voor de gek gehouden. Toen dat eindelijk duidelijk begonnen de spyshots bij ons binnen te stromen. Vervolgens begon Mercedes zelf nog even te teasen en lekten er een paar uur voor zijn officiële onthulling ook nog eens de eerste foto´s uit. Om de E-klasse Cabriolet kunnen we niet meer heen. En terecht, want het is een elegante en stijlvolle cabriolet geworden die de lijnen van de E-klasse Coupé prachtig heeft doorvertaald gekregen naar een cabriolet.
Softtop
Mercedes noemt het zelf ´tijdloze klasse en elegantie´ wat de E-klasse Cabriolet uitstraalt. Met zowel de kap gesloten als ´top-down´ uiteraard. En misschien is het subjectief, maar we zijn het er volkomen mee eens. Er zijn maar weinig cabrio´s die ook echt klasse uitstralen met het dak gesloten, maar de E Cabrio is er daar één van. Het dak heeft overigens veel aandacht gekregen. En dat allemaal om het de inzittenden zoveel mogelijk naar het zin te maken. Zo is de kap extra geïsoleerd om niet alleen kou, maar vooral ook geluiden van buitenaf ook daadwerkelijk buiten te houden. Openen en sluiten gaat uiteraard geheel automatisch met een druk op de knop. De handeling kan rijdend geschieden (tot 40 km/h) en neemt slechts 20 seconden in beslag. Met de kap open blijft er overigens nog altijd 300 liter bagageruimte over. Met de kap gesloten is dat 390 liter.
Aircap & Airscarf
Innovatief als Mercedes doorgaans is beschikt ook de E-klasse Cabriolet over een unieke feature. Mercedes noemt het systeem Aircap en het bestaat uit een windgeleider die is ondergebracht in het frame van de voorruit en een windshot tussen de hoofdsteunen van de achterstoelen. Via een druk op de knop komt de geleider boven de voorruit omhoog. Volgens Mercedes zorgt het ervoor dat de turbulentie in het interieur aanzienlijk vermindert. En in welke cabrio kun je met de kap open fatsoenlijk achterin zitten? Ik hoor je hardop denken, maar wij konden er eigenlijk ook geen bedenken. Daarnaast monteert Mercedes het uit de SLK en SL bekende Airscarf dat je nek lekker warm houdt. Het goed geïsoleerde dak zorgt er samen met Aircap voor dat Mercedes de E-klasse Cabriolet geschikt acht voor vier seizoenen en vier personen.
Zeven motoren
Vanaf de marktintroductie zal de open E leverbaar zijn met een zevental motoren. Op dieselgebied zijn dat de viercilinders E 220 CDI (170 pk) en E 250 CDI (204 pk) en de zescilinder E 350 CDI (231 pk). Het gamma aan benzinemotoren bestaat uit twee viercilinders, een zescilinder en een smeuïge achtcilinder. Ze heten respectievelijk E 200 CGI (184 pk), E 250 CGI (204 pk), E 350 CGI (292 pk) en E 500 (388 pk). Over de uitrusting en prestaties kunnen we heel uitgebreid zijn, maar dat is een bekend verhaal aangezien die overeenkomt met de E-klasse Coupé.
Maart 2010
Als de E-klasse Cabriolet in maart bij de dealers staat is het E-klasse gamma compleet. Eerder presenteerde Mercedes al de E Sedan, E Estate en de E Coupé. Als we de fabrikant mogen geloven blijft het daar bij. Prijzen van de Mercedes E-klasse Cabriolet worden in januari bekend gemaakt.