2 december 2009 - Tegelijkertijd met de officiële marktintroductie in de Verenigde Staten heeft Infiniti Europa alle details en specificaties van de Europese M bekendgemaakt. Het fonkelnieuwe model zal vanaf september aanstaande de strijd aangaan met de gevestigde orde in de klasse van (Duitse) premium sedans.
Design en afwerking interieur als nieuwe norm voor Infiniti
Speels en onderscheidend vormgeven koetswerk
Krachtige V6-benzinemotor en V6dieselmotor, hybrideversie volgt
Achterwielaandrijving en leverbaar met Four-wheel Active Steering
Primeur: Blind Spot Intervention-systeem
Scala aan hulpmiddelen en comfortverhogende systemen
Europese marktintroductie in september 2010
"Met de nieuwe Infiniti M spelen we meer in op de factor emotie dan de andere modellen in deze klasse, die vaak een zakelijker, bijna klinische uitstraling hebben." En dit moeten we de Japanse fabrikant inderdaad negeven, de M ziet er een stuk speelser en vrolijker uit dat zijn (Duitse) concurrenten. Veel stijlelementen zijn overgenomen van de Essence, het werkelijk bloedstollende studiemodel dat werd getoond tijdens de Autosalon van Genève afgelopen maart.
Groter dan BMW 5
De M heeft een lengte van 4.945 mm, een breedte van 1.844 mm en een hoogte van 1.501 mm. De wielbasis heeft een lengte van 2.900 mm. Ter vergelijking: de nieuwe BMW 5-serie bevat afmetingen van 4.899 mm (lengte), 1.860 mm (breedte), 1.464 mm (hoogte) en een wielbasis van 2.668 mm. Een serieus bemeten auto dus, en dat belooft wat voor de interieurruimte. Zoals het Infiniti betaamd zal het binnenin voor de inzittenden sowieso wel goed vertoeven zijn. Een hoogwaardige uitstraling (zoals met de hand afgewerkt hout en spiegelgladde zilverlagen) met een scala aan knoppen, schakelaars en andere mooie details bepalen de sfeer. De voor Infiniti kenmerkende klok in het dashboard – altijd analoog – krijgt voor de nieuwe M een nieuwe, rechthoekige vorm. Het resultaat in zijn geheel is op het eerste oog een warme ambiance en een uitgesproken luxueuze uitrusting. Lederen bekleding is standaard en zacht semi-anilineleder voor een nog exclusiever decor is optioneel te verkrijgen.
Boswandeling
Het aantal te kiezen uitvoeringen binnen het huidige gamma van Infiniti is altijd beperkt, maar daar tegenover staat dat ieder model ‘standaard’ behoorlijk in de slappe was zit. Bij de M is dit niet anders. Zo zal de nieuwe Infiniti M bijvoorbeeld leverbaar zijn met climate control in de stoelen, adaptieve bi-xenonverlichting, een premium audiosysteem van Bose, tienvoudig verstelbare voorstoelen met lederen bekleding en een verstelbare lendensteun, een verwarmbaar stuurwiel en Forest Air. Deze geavanceerde climate control beleeft in enkele versies van de Infiniti M zijn debuut maakt. Het systeem biedt talloze bedieningsmogelijkheden voor de controle van temperatuur, luchtvochtigheid en luchtverontreiniging. Met behulp van zachte luchtstromen en subtiele, natuurlijke geuren kan het systeem in het interieur de rustgevende en verkwikkende ambiance van een bos creëren. Geheel nieuw is het Connectiviti+-multimediaplatform, dat bestaat uit een 8-inch touch screen kleurendisplay en een navigatiesysteem met harde schijf. Bijzonder is dat daarop ruimte is gereserveerd voor de Michelin-gids, boordevol praktische informatie over hotels, restaurants, bezienswaardigheden en zelfs interessante routes.
Veiligheid voor alles
Veiligheid wordt geboden met het systemen zoals Dynamic Cornering Enhancement, Intelligent Cruise Control, Lane Departure Warning en Lane Departure Prevention, Distance Control Assist, Intelligent Brake Assist met Forward Collision Warning, Pre-Crash-veiligheidsgordels voor de voorpassagiers en het zogeheten Blind Spot Intervention, een dodehoek-systeem dat niet alleen waarschuwt met zicht- en hoorbare waarschuwingssignalen, maar ook kan corrigeren zodra de bestuurder niet anticipeert op de situatie.
Twee motoren voorlopig
Zoals eerder aangehaald is het leveringsgamma beperkt, in het geval van de Infiniti M één benzine- en één dieselmotor. De benzine is een bekende, namelijk de 3.7 liter V6-benzinemotor die ook in andere Europese Infiniti-modellen wordt gelepeld. Ook in de M is ‘ie goed voor 320 pk en 360 Nm en zal de automatische Adaptive Shift Control-transmissie de verzetwisselingen verzorgen. Met functies als Downshift Rev Matching en een Drive Sport-stand kan er manueel geschakeld worden, en met behulp van Infiniti Drive verschillende onderstelafstemming kiezen (Standard, Eco, Sport, Snow). In de Sport-stand veranderen de gasresponse en de schakelmomenten in de transmissie, terwijl bovendien de actieve vierwielbesturing (4WAS) wordt aangepast om de auto lichtvoetiger te laten sturen. Exacte gegevens over prestaties en verbruikscijfers zijn nog niet bekend, net als die van de diesel. Een hybridemodel is in de maak en die zal in 2011 zijn opwachting maken. In M worden de motoren trouwens achter de vooras gemonteerd wat resulteert in een optimale gewichtsverdeling en daarmee een positieve uitwerking heeft op het weggedrag.