2 december 2009 - Alfa Romeo onthuld dan eindelijk hun nieuwe trots aan de wereld. Alle officiële persberichten stonden al een tijdje klaar, maar het was nog wachten op de DTP´ers die de voormalige naam Milano moesten wijzigen in Giulietta.
Eindelijk, Alfa Romeo kan met de nieuwe Giullietta weer serieus partij bieden tegen de meest populaire auto’s in het C-segment. Zijn voorganger, de 147, die na bijna tien jaar trouwe dienst wordt afgelost moest toch al enige tijd zijn meerdere erkennen aan alle Astra’s, Focussen en Golf-jes van deze wereld.
Grote MiTo?
Met de Giuletta komt daar verandering in als het aan Alfa Romeo ligt. En dit is niet alleen maar op het conto van het design te schrijven. Het ontwerp is typisch Alfa en daardoor wederom appetijtelijk als onderscheidend. Duidelijk mag zijn dat de Mito als inspiratiebron heeft gefungeerd die op zijn beurt weer is onstaan uit de prachtige lijnen van de 8C Competizione. Zowel de koplichtunits als de achterlichten bevatten LED-techniek als dagrijverlichting.
Bovengemiddelde afmetingen
Met buitenmaten van 4,35 meter (lengte), 1,80 meter (breedte) en 1,46 meter (hoogte) behoort de nieuwe Giulietta tot de grootste auto’s in zijn klasse. De wielbasis heeft een afstand van 2,63 meter en daarmee valt de Italiaan tussen de Volkswagen Golf en de Ford Focus. De binnenruimte zal naar verwachting dan ook even groot zijn als deze rivalen. De bagage-inhoud bedraagt minimaal 350 liter. Helaas gunt Alfa ons nog geen blik op het dashboard van de Giullietta, een onderdeel waarop de Italianen ook altijd hoog scoren op de beauty-schaal. Wel wordt gemeld dat het interieur diverse aluminium accenten bevat en de materialen conform de maatstaf in deze klasse zijn.
DNA is standaard
Wanneer de nieuwe Alfa vanaf volgend voorjaar in de showrooms schittert zal het in eerste instantie leverbaar zijn met in totaal vier motoren, louter voorzien van een luchtversneller en een start/stop-systeem. Het dieselpallet bestaat uit een 1.6 liter JTDm-diesel met een vermogen van 105 pk en een krachtige 170 pk sterke 2.0 liter JTDm. De benzinevarianten zijn allemaal voorzien van het innovatieve MultiAir-principe. De minste krachtige levert 120 pk, gevolgd door een 170 pk sterke 1.4 liter MultiAir. De sterkste benzine draagt tevens de toevoeging Quadrifoglio Verde (QV) en kan bovendien meteen als GTA worden beschouwd. Deze beschikt namelijk over 235 pk voortkomend uit de nieuwe 1.75 TBi-motor. Een elektronisch Q2-diffentieel is bij de QV standaard. Standaard op alle uitvoering is Alfa’s DNA, waarbij verschillende rijstanden Normal, Dynamic en All Wheater geselecteerd kunnen worden.
In de lente van 2010 staat de nieuwe Alfa Romeo Giulietta bij de dealers, nadat hij in Genève zijn showdebuut heeft beleeft.