10 november 2009 - Je kon er vergif op innemen dat Citroën na Peugeot (iOn) en Mitsubishi (i-MiEV) ook een volledig elektrische auto zou introduceren. Het merk met de ?double chevron? noemt hem C-Zero en zal vanaf het vierde kwartaal van 2010 leverbaar zijn naast de tevens aangekondigde Berlingo ?First Electrique?.
De Citroën C-Zero is voorgekomen uit een samenwerking tussen Mitsubishi Motor Company. Eerst geborene uit deze collaboratie is de Japanse i-MiEV en vlak daarna presenteerde Peugeot hun gelijksoortige iOn. De Citroën C-Zero mag zich als derde in de rij van de compacte, volledig elektrische stadsauto’s voegen. Logischerwijs wijkt de C-Zero op de merkemblemen na niet of nauwelijks af van de Peugeot IOn en de Mitsubishi i-MiEV. Onderhuids gaat een 47 kW sterke elektromotor schuil die een trekkracht geniet van 180 Nm. Lithium-ion accu’s zorgen voor de voeding en wanneer deze leeg zijn is opladen eenvoudig door ze aan een 220V-stopcontact aan te sluiten middels een reguliere stekker. Dit duurt zo’n zes uur. Het kan ook sneller door op te laden via een extern station met een hoger voltage. Na dertig minuten bevatten de batterijen dan voor 80% aan energie.
Plaats voor 4
De C-Zero bevat een wielbasis van 2,55 meter en biedt volgens Citroën plaats aan vier personen. De kofferinhoud meet 166 liter. Rijden doet de C-Zero als iedere andere auto en comfort en veiligheid zijn van hetzelfde niveau met zaken als stuurbekrachtiging, ABS, ASR, ESP, elektrisch bedienbare ramen, zes airbags, noodhulp en airconditioning. Een automatische versnellingsbak maakt het mogelijk in 15 seconden de 100 km/h te doorbreken en door te gaan tot maximaal 130 km/h. En wie normaal rijdt kan een afstand van 130 km afleggen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com