5 november 2009 - In 1953 lanceerde Porsche de 550 Spyder, hun eerste sportwagen die speciaal werd ontwikkeld om zowel op het circuit als de openbare weg te presteren. Ingrediënten als een middenmotor, een laag gewicht en pure rij-eigenschappen maakten de 550 legendarisch. Of deze nieuwe Porsche Boxster Spyder deze status ook verwerft zal de tijd uitwijzen; dezelfde bestandsdelen bevat het in ieder geval wel.
Porsche breidt het Boxster-gamma uit met deze Boxster Spyder, een soort reïncarnatie van de succesvolle Porsche 550 Spyder die tussen 1953 en 1956 werd geproduceerd, en onder andere beroemd is geworden doordat de gerespecteerde Amerikaanse acteur James Dean ermee in 1955 verongelukte.
Minder is…
Aan de hand van de eigenschappen en specificaties is meteen af te leiden dat de Boxster Spyder als absoluut topmodel zal worden gepositioneerd. De sportauto wordt als een pure rijmachine gezet en dat betekent in dit geval geen echt dak waardoor open rijden noodzakelijk is. Alleen bij uiterst noodgevallen kan er een beroep gedaan worden op een enigszins krakkemikkig uitziende overkapping. ‘Minder’ is ook terug te vinden in het wagengewicht. De Porsche Boxster Spyder weegt namelijk niet meer dan 1.275 kilogram en dat is 80 kg lager dan de Boxster S op de weegschaal noteert.
…meer…
De 3.4 liter boxermotor uit de Boxster S kreeg er daarentegen juist meer bij. Normaliter levert de zescilinder 310 pk, maar in de Boxster Spyder is ‘ie goed voor 320 pk. ‘Minder’ versterkt door ‘meer’ levert dus ‘nog meer’ op. Accelereren naar 100 km/h doet de Boxster Spyder dan ook een halve tel sneller dan de Boxster S, namelijk 4,8 seconden tegen 5,3 seconden. De topsnelheid ligt echter lager met 267 km/, maar daarvoor geeft Porsche als reden de verslechterde aerodynamica op vanwege het ontbreken van een (echt)dak. De Spyder is eigenlijk ook bedoeld om binnenwegen op te zoeken, daar waar zijn kwaliteiten het beste tot hun recht komen.
€ 63.404,-
Geïnteresseerden in een Porsche Boxster moeten nog even geduld hebben. Pas vanaf februari volgend jaar doet de pure sportwagen de dealers aan. De importeur alhier is nog aan het rekenen met de vraagprijs, in Duitsland gaat de Spyder € 64.404,- kosten. Optioneel is er de grandioze PDK-transmissie met dubbele koppeling en het Sport Chrono Package leverbaar die het rijplezier naar een nog niveau wordt getild.