2 november 2009 - Tijdens de aankomende Autosalon van Genève zal Alfa Romeo dan eindelijk de langverwachte opvolger van de 147 voorstellen. De buitenkant van deze Milano kenden we al, en nu krijgen we dankzij Italiaspeed ook inzage in de technische specificaties.
Wanneer de nieuwe Alfa Romeo Milano in de zomer van 2010 bij de dealers arriveert is hij verkrijgbaar met die benzinemotoren en evenveel diesels. Instapper van het gamma is de 1.4 liter turbomotor welke een vermogen afgeeft van 120 pk. Diezelfde 1.4 MultiAir is er ook met 170 pk, aldus de doorgaans goed geïnformeerde Italiaanse website. Het voorlopige topmodel binnen het benzineassortiment wordt de 1.75 liter TBi-motor, goed voor 200 pk. Later zal deze zijn plaats moet afstaan aan de 235 pk 1.75 liter TBi.
Diesels
Dieselliefhebbers hebben keuze uit een 1.6 liter met 105 pk en een maximale CO2-uitstoot van 114 gram per kilometer. Daarmee komt deze motorisering in aanmerking voor de bijtellingcategorie van 20%. De andere Multijet-diesels hebben een cilinderinhoud van 2.0 liter met een vermogen van 140 of 170 pk.
DDCT
De Alfa Romeo Milano is straks verkrijgbaar in twee uitrustingniveaus, als Progression en Distinctive. Indien de koper voor de laatste kiest kan hij deze nog uitbreiden met de optiepakketten Sport of Spirit. Alfa’s DNA-systeem, waarmee het onderstel, de stuurbekrachtiging en de gaspedaalresponse aangepast kan worden zal tevens te bestellen zijn, net als een fonkelnieuwe DDCT-transmissie met dubbele koppeling in combinatie met de 1.4 liter MultiAir-motoren. De Milano wordt overigens gebouwd op het C-Evo platform, een doorontwikkelde bodenplaat waarvan de Fiat Bravo gebruikmaakt.
De Alfa Romeo Milano zal zijn werelddebuut beleven op de 2010-editie van de Autosalon van Genève. In de zomer arriveren de eerste exemplaren de showroomdrempel over.