30 september 2009 - Een maand geleden kwam Fiat met de vernieuwde Grand Punto op de proppen die voortaan als Punto Evo door het leven gaat. De aanduiding 'Evo? is een afkorting van Evolution en verwijst naar de ingrijpende vernieuwingen aan het ex- en interieur. Ook zijn er verse motoren voorhanden.
Fiat Centro Stile is zowel verantwoordelijk voor het hertekende exterieur als het opgewaardeerde interieur. Duidelijk verschilt de Punto Evo van de Grande Punto en dat is met name aan de voorzijde zichtbaar. In de compleet gewijzigde voorbumper wordt de grille gescheiden door een brede balk. Daarin huizen voortaan de richtingaanwijzers en onderin de grille hebben de mistpitten plaatsgevonden. De Sport Line-uitvoeringen bevatten over een donkere grille met gaaswerk, de Comfort Line beschikt over horizontale lamellen van chroom. Ook de koplampunits zijn onder de loep genomen. Als optie is er dagrijverlichting en adaptieve bochtverlichting (onderdeel van de mistlampfunctie) te bestellen. Aan de achterkant eveneens een ander aangezicht met een aangepaste achterbumper waarin de vorm van de grille terugkomt en opnieuw ingedeelde achterlichtunits. Met het Fiat-embleem kan de achterklep worden geopend. De kleur van de punt in het woord ‘Punto’ is afhankelijk van de motorisering; rood staat voor de prestatiegerichte krachtbronnen, groen voor de efficiëntere modellen. Tot slot het kleurenpallet, die is flink uitgebreid met zeven nieuwe kleuren. Totaal is er nu keus uit 13 carrosserietinten.
Interieur
Het interieur is nog ingrijpender gewijzigd dan het exterieur. Het dashboard ging compleet op de schop en is veel minder statisch, het instrumentarium kent voortaan een tweetal prominente klokken en betere materialen tillen het geheel naar een hoger niveau. Het bedieningspaneel van de audio-installatie is overgoten met pianolak en ook de deurpanelen hebben een nieuwe indeling meegekregen. Daarnaast zijn de bekledingstoffen gemoderniseerd en is er meer opbergruimte.
Benzinemotoren
Evolutie vinden we ook terug in de beschikbare motorenlijn. De innovatieve MultiAir-motoren hebben na hun debuut in de Mito ook hun weg gevonden naar de Punto Evo. Het gehele motorenpallet kent totaal vijf benzinemotoren en evenveel diesels. Het benzinegamma bestaat uit de reeds bekend 1.2 liter (65 pk) en vier motoren met een inhoud van 1.4 liter. De lichtste heeft een vermogen van 77 pk en beschikt als enige 1.4 niet over een start/stop-steem. De twee krachtigste benzines zijn van het type MultiAir en leveren 105 en 135 pk. Het topmodel weet dankzij een turbo in 8,5 seconden naar de 100 km/h te sprinten en een maximale top van 205 km/h te bereiken. De dorstigheid is beperkt tot 6,5 l/100 km in combinatie met een CO2-uitstoot van 129 g/km.
Dieselmotoren
De oliestokers zijn de 1.3 Multijet (75, 90 en 95 pk) en de 1.6 Multijet (120 pk) waarvan de duurdere varianten over een start/stop-functie beschikken. Bij de 95 pk sterke Multijet duurt de acceleratie naar honderd 11,7 seconden en is de topsnelheid 178 km/h. Het brandstofverbruik en de gemiddelde emissiewaarde bedraagt 4,2 l/100 km en 110 g/km. De snelste diesel heeft een top van 193 km/h en voltrekt het traject 0-100 km/h in 9,6 seconden. Ondanks deze extra kracht is de 1.6 Multijet nauwelijks minder efficiënt ten opzichte van de 95 sterke 1.3t. Het gemiddelde dieselverbruik bedraagt namelijk 4,5 l/100 km en de CO2-uitstoot 119 g/km. Afhankelijk van de motorkeus worden de verzetten gewisseld middels een handgeschakelde 6-bak of de gerobotiseerde Dualogic-automaat.