5 juli 2007 - Suzuki presenteert met de Splash een nieuwe mini-MPV. De auto is ontwikkeld voor de Europese markt en wordt in Hongarije geproduceerd. Klanten kunnen kiezen uit twee benzinemotoren en een dieselkrachtbron. Veel interieurruimte in combinatie met kleine buitenmaten moet de Splash vooral in de stad tot een praktische auto maken.
Suzuki heeft de afgelopen tijd een groot aantal nieuwe modellen gepresenteerd. Na de nieuwe Swift, de Grand Vitara en de SX4 is de Splash het vierde nieuwe model binnen drie jaar tijd. Het project Splash werd al eind september vorig jaar aan het publiek getoond. Op de Autosalon van Parijs presenteerden de Japanners het model immers al als conceptcar. Hierdoor kon Suzuki de reactie van het publiek polsen en zodoende eventueel nog aanpassingen doen.
Jonge gezinnen en ouderen
Technisch is de Splash gebaseerd op de Swift. Bovendien deelt de auto zijn techniek met de Opel Agila. Ondanks dat hebben de Splash en Agila een geheel eigen gezicht. Vooral aan de voor- en achterzijde zijn grote verschillen waarneembaar. Met deze mini-MPV richt Suzuki zich op jonge gezinnen. En - ondanks dat ze het zelf niet zullen uitspreken - ook op ouderen. De Splash biedt namelijk relatief veel ruimte, een hoge zit en compacte buitenafmetingen. Ideaal voor in het stadsverkeer en op drukke parkeerterreinen. Bovendien moet de auto vooral in het interieur veel praktische zaken bieden waaronder diverse opbergvakjes en de mogelijkheid om in een handomdraai meer bagageruimte te creëren.
Drie motoren
De klant heeft keuze uit drie motoren – twee benzine en een diesel. De benzinemotoren zijn volledige Suzuki-producten en zijn verkrijgbaar als 1.0-liter driecilinder met een vermogen van 65 pk en als 86 pk viercilinder met een cilinderinhoud van 1.2 liter. Bovendien is er een 1.3 liter dieselmotor met een vermogen van 75 pk. Het drietal motoren wordt gecombineerd met een handgeschakelde vijfversnellingsbak. De 86 pk sterke benzineversie kan ook worden besteld met een viertrapsautomaat.
Veiligheid
De Splash wordt geleverd met actieve veiligheidsvoorzieningen als ABS, remassistent, elektronische remkrachtverdeling en desgewenst met ESP. Verder wordt de Splash geleverd met passieve veiligheidsitems als zes airbags (dubbele airbags voor de voorpassagiers, dubbele zijairbags en dubbele gordijnairbags) en een crashbestendige, stijve carrosserie.
Voorjaar 2008 bij de dealers
Na zijn officiële debuut op de IAA in Frankfurt staat de Splash vanaf het voorjaar van 2008 bij de dealers.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com