18 september 2009 - De Mercedes-Benz SLS AMG was niet de enige gevleugelde sportwagen die in Frankfurt zijn première beleefde, ook de Melkus RS2000 spreidde voor het eerst zijn deuren onder het toeziend oog van vele belangstellenden.
Melkus is kleine autofabrikant uit Dresden (Duitsland) opgericht door Heinz Melkus, een oud-coureur uit de voormalige DDR. Eind jaren ’50 speelde het merk een rol in de racerij door hun deelname in de Formule-klasse. In 1979 produceerde Melkus z’n eerste en tot voor kort enige sportwagen voor de openbare weg, de RS1000. In Frankfurt presenteert de Melkus na dertig jaar een opvolger. De tot RS2000 omgedoopte sportwagen is een is een soort reïncarnatie van zijn voorvader draagt dezelfde bouwfilosofie: een laag wagengewicht in combinatie met een relatief kleine motor.
4,9 seconden
De Melkus RS2000 wordt volledig met de hand gebouwd en weegt door het gebruik van veel lichte materialen als aluminium en carbon slechts 950 kg. Vanwege het tijdrovende productieproces worden er niet meer dan 25 stuks per jaar gefabriceerd. Onder het bodywork gaat een motor van Toyota schuil waarvan de Lotus Elise ook gebruik maakt. Deze 1.8 liter schopt het in de RS2000 tot 270 pk en weet de auto in 4,9 seconden naar de honderd te katapulteren. De versnelling houdt op bij 250 km/h. Een raceophanging garandeert een optimale wegligging en extra licht wielen verlagen het zwaartepunt.
Alledag
Hoewel de RS2000 doet vermoeden een puristenauto te zijn, is de auto van comfortabele gemakken voorzien om hem iedere dag te beteugelen. Airco, elektrische portierruiten en veiligheidsvoorzieningen als ABS en airbags zijn gewoon standaard. Er is zelfs ruimte (220 liter) achterin om een weekend naar Frankrijk af te reizen. Het interieur wordt afgeleverd met accenten van aluminium en het kwalitatief leder. Helemaal naar wens aankleden is mogelijk, maar dat gaat de klant vanzelfsprekend wel in de aanschafprijs terugzien. De Melkus RS2000 is er vanaf € 107.500,-. We hebben het dan over de Duitse prijs.
Oktober
De eerste exemplaren van de RS2000 zijn inmiddels verkocht en worden zo spoedig mogelijk bij hun nieuwe eigenaren afgeleverd. De productie start meteen na het eindigen van de IAA in Frankfurt. Hoelang de bouw duurt is onduidelijk, maar vanwege het ambachtelijke proces en de exclusieviteit zal de levertijd waarschijnlijk lang zijn.