14 september 2009 - Volkswagen presenteert de Golf R. Het absolute topmodel binnen de Golf-linie beleeft zijn werelddebuut tijdens de IAA en krijgt zoals verwacht een vermogen van 270 pk en een trekkracht van 350 Nm mee. Daarmee doet het qua cijfers de R32 vergeten, maar geldt dit ook wat betreft emotie?
Allereerst het uiterlijk. Daarover kunnen we eigenlijk kort zijn. De Volkswagen Golf R is een aangedikte Golf GTI, maar dan ook lekker aangedikt. De voorbumper is aangezet en bevat flinke luchtinlaten. Onderin huist er LED-dagrijverlichting en op de grille prijkt het R-logo. Door naar achteren moeten de zij-skirts de auto optisch verlagen en aan de achterzijde treffen we net als aan de voorkant een opgeblazen GTI-bumper. Blij zijn we met de twee uitlaatpijpen in het centrum van deze laatste en de geïntegreerde diffuser. Het is een eerbetoon aan de R32 en bovendien een onderscheidend detail ten opzichte van het overige gamma. Standaard staat de Golf R op 18 inch wielen. Een maat groter is tegen meerprijs verkrijgbaar.
Beklemmend De sfeer binnenin wordt bepaald door de omklemmende kuipstoelen afgewerkt met witte stiksels. Daar waar bij de GTI de drie befaamde letters sieren, prijkt bij de über-Golf groot de ‘R’ op het afgeplatte stuurwiel. En bij het instappen verwelkomen speciale dorpellijsten de inzittenden. De vloerpedalen zijn van aluminium, een metaal waarmee de deurpanelen en het dashboard ook zijn bekleed. Verder verschilt de invulling van het zicht vooruit nauwelijks van dat van andere rijk uitgeruste Golf’s.
PoweR De aandrijflijn van de Golf R bestaat uit bijna dezelfde als die van de Scirocco R: een 2.0 liter TFSI met 270 pk en 350 Nm dat standaard middels een handgeschakelde 6-bak wordt overgebracht op de voorwielen. Daarmee neemt Volkswagen definitief afscheid van een bovengemiddeld aantal cilinders en geeft het de voorkeur aan de turbo als motortechniek voor de toekomst. Of de Golf R met een geblazen vierpitter het emotionele niveau van de R32 zal evenaren moet nog blijken. Missen zullen we de snerpende zescilinder in ieder geval wel.
Rappe cijfers De Golf R sprint in 5,5 seconden naar de 100 km/h en de topsnelheid is naar Duits gebruik begrensd op 250 km/h. Optioneel is de DSG-automaat te bestellen en daarmee gaat de spurt naar honderd 0,1 seconde sneller. Om zoveel vermogen enigszins fatsoenlijk op de weg via de voorwielen te brengen monteert Volkswagen uiteraard 4Motion-vierwielaandrijving.De Volkswagen Golf R zal kort na zijn première in Frankfurt de showrooms aandoen. Wanneer precies is onduidelijk, net als de prijs.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com