18 september 2009 - Hyundai heeft in Korea de nieuwe Sonata onthuld. Het model zal in Europa i40 gaat heten en dat is een verstandige keus van het Aziatische merk. Door de naamswijziging zal de Europese autokoper minder snel de relatie leggen met z?n veel minder aantrekkelijke voorganger.
Hyundai is goed bezig. De laatste jaren lanceert het de ene na de andere, op de Europeaanse smaak afgestemde, auto. Dit werpt niet alleen hier z’n vruchten af, ook aan de andere kant van de oceaan zijn ze gecharmeerd van deze designrichting die Hyundai ‘fluidic sculpture’ noemt. De fonkelnieuwe i40 is ook naar deze ontwerptaal gestileerd en het moet gezegd worden: de i40 is aantrekkleijk voor het oog. "De nieuwe Hyundai i40 brengt onze merkwaarden naar een hoger niveau, aldus Hyundai’s topman Euisun Chung. Wij spreken dit niet tegen.
Hogerop
Hyundai zet de nieuwe i40 als een echte sedan met vier deuren neer, maar neigt naar dat van een vierdeurs coupé gezien de sterk aflopende daklijn en de overgang daarvan in de achterzijde. De Koreaan is 4,82 meter lang, 1,85 meter breed en 1,47 hoog. Daarmee is de auto ongeveer even groot als een vierdeurs Ford Mondeo. De wielbasis kent een maat van 2,79 meter. Het interieur is al net zo aantrekkelijk voor het netvlies als het exterieur en kent overeenkomsten met de ix35 die in Frankfurt zijn werelddebuut beleeft. Hyundai belooft betere materialen en een hoger kwaliteitsgevoel in het algemeen.
Motorpallet
Exacte details blijven nog uit, maar het ziet ernaar uit dat de Hyundai i40 wordt geleverd met een tweetal 2.0 liter viercilinders. Als benzine produceert deze 165 pk en als LPG 144 pk. Beide motoren worden gekoppeld aan een nieuw ontwikkelde zestrapsautomaat. Een 2.4 liter benzine staat ook op de planning. Over diesels rept Hyundai geen woord, maar dat deze er komen lijkt vrijwel zeker. Anders heeft de i40 hier geen kans van slagen. Alle i40’s worden standaard voorzien van het zogeheten Vehicle Dynamic Control en Hill Start Assist Control. Een dreidelige panaramadak en een nieuwe parkeerhulp behoort tevens tot de mogelijkheden.
2010
Hyundai verwacht nog dit jaar in Korea nog zo’n 60.000 stuks van de i40 te verkopen. Dit aantal hoopt men uit te breiden naar maar liefst 450.000 stuks in 2011. Dit nadat de fabrieksfaciliteiten in de Verenigde Staten en China een deel van de productie voor rekening nemen. In de loop van 2010 kunnen wij de nieuwe i40 verwachten.