14 september 2009 - Volvo introduceert samen met de vernieuwde C30 het R-Design pakket voor de compacte hatchback. Ondanks de naam R-Design omvat het pakket niet alleen optische verfraaiingen. De techniek werd tevens onder handen genomen.
De grootste veranderingen aan de nieuwe Volvo C30 R-Design, die zijn debuut beleeft op de IAA in Frankfurt, zitten verborgen onder de speciale bodykit en andere vormgevingdetails. Het optionele sportonderstel en de besturing kregen namelijk de meeste aandacht bij de ontwikkeling van deze speciale C30-uitvoering. Het hoofddoel van de Volvo-technici was een auto te maken die supersportief rijdt en daarnaast een verfijnd comfort biedt.
Sportonderstel
Om aan deze hoge eisen te kunnen voldoen, is het R-Design-onderstel op een aantal punten stevig aangepakt. De besturing is preciezer dankzij het toepassen van stijvere rubberen lagers en de stuuroverbrenging is korter, wat resulteert in een 10 procent snellere reactie op stuurbewegingen. De stijfheid van de vering is met maar liefst 30 procent verhoogd, dit om de rijeigenschappen te verplaasten naar meer sportiviteit. De schokdempers zijn niet alleen stijver, er worden nu ook zogeheten mono´s gebruikt waarin de tegendruk sneller wordt opgebouwd. Om de neiging tot overhellen in snel genomen bochten te onderdrukken heeft Volvo de stabilisatorstangen stugger gemaakt.
Nieuwe bodykit in carrosseriekleur
Naast de technische aanpassingen krijgt de C30 R-Design een nieuwe bodykit met de reeds doorgevoerde wijzigingen aan de voor- en achterzijde mee. Daarnaast is de auto met 30 mm verlaag en staat ´ie op vijfspaaks Cratus-wielen, net als de andere typen uit het R-Design-programma.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com