10 september 2009 - Vind je de Mercedes S 400 BlueHYBRID al indrukwekkend, check dan eens dan eens de prestaties van deze S 500 Plug-in HYBRID. Zelfde eigenschappen als alle andere huidige S-klass?s maar met een fantastisch verbruik van slechts 3,2 l/100km. Das Haus noemt 'm dan ook de eerste '3L-limousine?.
Jullie kennen vast de Volkswagen Lupo 3L nog wel die rond de eeuwwisseling als een schokgolf door autoland ging. De Volkswagen had volgens fabrieksopgave slechts 1 liter benzine nodig om 33,3 kilometer te rijden. Toentertijd ongekend voor een auto. Sinds heeft de ontwikkeling van efficiëntere aandrijflijnen alles behalve stilgestaan met als gevolg dat dit soort zuinigheidwonders niet meteen een diepe indruk meer achterlaten. Mits de auto een formaat van een kleine kantoor heeft. Mercedes presenteert zo’n auto in de vorm van de S 500 Plug-in HYBRID, een limousine waar de hypermiler het water van in de mond loopt.
Zelfde, maar toch anders
De Mercedes-Benz S 500 Plug-in HYBRID beschikt over een 3.5 liter V6-benzine die is geschakeld is aan een 60 kW sterke elektromotor en een lithium-ion batterijenpakket. Een gecombineerd totaal vermogen geeft Mercedes niet op, gezien de sprint naar 100 km/h in 5,5 seconden en top van 250 km/h beschikt de S 500 HYBRID over gelijksoortige prestaties al iedere andere S-klasse van dit moment. Met de overige capaciteiten zal dit vast net zo zijn. Indrukwekkender is waar de aandrijflijnen toe in staat is. Wat te denken van een gemiddeld benzineverbruik van slechts 3,2 liter per honderd kilometer. Dit in combinatie met een CO2-uitstoot van, hou je vast, 74 g/km!
Nu nog even niet
Hoe fantastisch de eigenschappen van de Mercedes S 500 Plug-in HYBRID ook klinken, er is een significant verschil met de Volkswagen. "Het duurt nog even voordat de S 500 Plug-in HYBRID in productie kan gaan. Eerst moeten auto en hybridetechniek feilloos in elkaar verweven zijn zodat het aan alle eisen die wij aan een S-klasse stellen voldoet en de werkelijke verkeersomstandigheden aan kan", aldus Mercedes’ topman Thomas Weber.