10 september 2009 - Aan een Toyota-hybride kleeft vooralsnog veelal de gedachte van een 'apart? uiterlijk. Met de komst van de Auris Full Hybrid Concept laat Toyota zien dat ze ook een hybride kunnen maken zonder de perfecte aerodynamische vorm zoals een Prius die heeft.
CO2 uitstoot minder dan 100 g/km
Fiscaal aantrekkelijk: 14% bijtelling en BPM-vrij
Tweede helft 2010 bij de Toyota dealer
Geen typisch ‘hybride-uiterlijk’ voor de Full Hybrid Auris, maar wel een flink aantal aerodynamische aanpassingen ten opzichte van het reguliere model. Toyota wijzigde hiervoor de voorkant van de auto licht, schaafde de hoeken van de voor- en achterbumper bij en verlaagde de Auris met 20 mm. Ook de bodypanelen aan de onderzijde, de diffuser achter en de speciaal ontwikkelde 18 inch velgen dragen bij aan de aerodynamische efficiency. Deze relatief kleine ingrepen hebben geleid tot een Cw-waarde van 0,28.
Blauw interieur
Toyota verwijst ook in het interieur duidelijk naar het hybride-karakter van de auto. Zo zijn de stoelen en de bovenzijde van het dashboard afgewerkt met blauw Gaucholino-leder en lichtblauw stiksel. Verder heeft het Japanse merk het instrumentarium voorzien van blauwe verlichting, aluminium pedalen, een halfrond stuurwiel en diverse witte accenten in het interieur aangebracht.
Onderhuids een Prius
De Full Hybrid Auris Concept is voorzien van de aandrijflijn van de Toyota Prius. Feiten over de prestaties, verbruik dan wel uitstoot geeft het merk nog niet. Behalve door aan te geven dat het model in ongeveer tien seconden van 0 tot 100 km/h accelereert en een CO2 emissie van minder dan 100 g/km heeft. Daarmee komt het model in aanmerking voor de laagste bijtellingklasse van 14%. Goed nieuws voor de zakelijke rijder dus. Net als de Prius kan de hybride Auris geheel elektrische rijden. In deze EV-modus kan de auto een snelheid van 50 km/h halen met een actieradius van twee kilometer.
Zonlicht gezocht
Nadat Toyota met de nieuwste generatie van de Prius voor het eerst de mogelijkheden van zonnepanelen in kaart heeft gebracht, wordt met de Full Hybrid Auris op dit gebied een volgende stap gezet. Het volledige dakoppervlak is voorzien van zonnepanelen. Deze voorzien het ventilatiesysteem van energie, zodat de temperatuur in het interieur altijd aangenaam blijft. Voor het interieur van de Full Hybrid Auris Concept is vergelijkbare technologie toegepast. Op het dashboard zijn zonnepanelen aangebracht die voldoende energie opwekken om een mobiele telefoon of MP3-speler op te laden.
Grote ambitie
Toyota wil voor 2010 voor elk Europees model ook een Full Hybrid versie kunnen aanbieden. Deze Full Hybrid Auris is hier het eerste voorbeeld van. Het model zal gebouwd worden door Toyota Motor Manufacturing UK (TMUK) in het Engelse Burnaston en komt in de twee helft van 2010 op de markt.