8 september 2009 - Fisker bewees met de Karma, wat letterlijk vertaald 'daad? betekent dat 'groen? wel degelijk samen kan gaan met een spannend lijnenspel. En nu voegt het merk de daad bij het woord. Fisker maakt de verbruik- en uitstootcijfers van de Karma bekend.
Dat de Fisker Karma in verhouding tot andere sportauto’s zuinig zou omspringen met brandstof dat leek buiten kijf te staan gezien zijn geavanceerde technieken. Hoe zuinig was echter nog niet bekend. Tot nu. Fisker meldt zojuist dat de Karma slechts 3.5 liter benzine nodig heeft over een traject van 100 kilometer. Ter vergelijking: de Toyota Prius die met 100 pk over de helft van het vermogen van de Karma beschikt verbruikt gemiddeld 3,9 l/100 km. Ook is de Karma met een CO2-uitstoot van 83 g/km zuiniger dan de Japanner (89 g/km). Zeer zuinig en schoon dus. Nog veel mooier voor de zakelijke rijder is het afdragen van maar 14% bijtelling. Daarnaast worden tevens kosten bespaart door de plug-in-mogelijkheid van de Karma. Thuis of op je werk even de auto aan het stopcontact koppelen en enkele uren later kan de Karma weer 80 km volledig elektrisch rijden. Vaak genoeg om vanuit huis naar je werk en vice versa te komen. In de elektrische modus schijnen de kosten per kilometer volgens Fisker slechts € 0,02 te bedragen. Wordt de 2.0 liter benzinemotor aangesproken dat bedraagt de actieradius maximaal 480 km, maar moet er natuurlijk ook aan de pomp afgerekend worden.
Langdurig leasecontract
Toe aan een nieuwe leaseauto en zie je de Fisker Karma wel zitten, dan niet meteen naar de dichtstbijzijnde dealer hollen. Die zijn er namelijk nog niet. De Karma gaat pas eind 2010 in productie en de eerste exemplaren zijn bestemd voor de Amerikaanse markt. Europa kan hem pas in de loop van 2011 tegemoet zien. De prijs is nog niet bekend, maar goedkoop zal ‘ie vast niet zijn. Kortom, sluit een langdurig leasecontract af zodat het geïnvesteerde bedrag enigszins terugverdiend kan worden met de lage gebruikskosten.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com