13 augustus 2009 - Wat maakt een model het vlaggenschip van een merk? Zijn dat de meeste cilinders, het hoogste aantal pk´s, de acceleratietijd naar 100 km/h of simpelweg z´n prijsniveau? Misschien is het synergisme van alle eigenschappen het antwoord?! Zo ja, dan mag de ActiveHybrid 7 zich voortaan BMW´s nieuwe topmodel noemen.
Terwijl de 760(L)i zijn showroomdebuut nog moet beleven introduceert BMW tegelijkertijd met de ActiveHybrid X6 de ActiveHybrid 7. En net als bij de hybride-X6 kun je je min of meer afvragen waarom men in vredesnaam nog een 760i zou aanschaffen als er deze ActiveHybrid is. Hoewel de 760i met z’n machtige V12 hoge ogen gooit in evenzo hoge kringen, heeft ‘ie wel zo zijn nadelen. Wat dacht je van een fabrieksverbruik van 12,9 l/100 km. Mensen die de twee ton kostende toplimousine kopen zal dat waarschijnlijk een zorg zijn, maar toch…een beter milieu begint bij jezelf. Dan de ActiveHybrid 7. Die verbruikt volgens de fabrikant niet meer dan 9,4 l/100 km en dat terwijl er aan vermogen nauwelijks hoeft te worden ingeleverd. De hybride-7 heeft namelijk een gezamenlijke vermogensafgifte van 463 pk en een trekkracht bedraagt 700 Nm. Zelfstandig perst de 4.4 liter V8-TwinPower Turbomotor er 449 pk uit en de elektromotor is goed voor 20 pk. De door BMW tot vlaggenschip omgedoopte 760(L)i levert 544 pk en 750 Nm. Gezien de doeleinden van een toplimousine niet significant meer dus. Trouwens, om het motorgeluid van de V12 hoef je het niet te doen want die dringt toch niet tot het interieur door. Het verschil in acceleratietijd naar 100 km/h is onmerkbaar en dus ook te verwaarlozen: 4,6 seconden tegen 4,9 seconden voor de ActiveHybrid 7. De topsnelheid is bij beide modellen afgeregeld op 250 km/h en dus ook hierin heeft de 760(L)i geen voordelen boven de ActiveHybrid 7.
Synergie-effect
Anders dan de ActiveHybrid X6 is de BMW ActiveHybrid 7 geen full hybride maar een mild hybride, de auto kan namelijk niet enkel op elektriciteit rijden. Desondanks levert de hybridetechniek, dat overigens gekoppeld is aan de fonkelnieuwe 8-trapsautomaat, aanzienlijk voordelen op. Zo noteert de ActiveHybrid een CO2-uitstoot van slechts 219 g/km terwijl de emissiewaarde per kilometer bij de 760i veel hoger ligt, namelijk 347 g/km. Enfin, de enige reden waarom de 760i als vlaggenschip wordt gezien is zijn (iets hogere) statusafgifte. Wat alle andere zaken betreft moet de topper zich achter de ActiveHybrid 7 schuilen. We hebben wij het dan nog niet eens over de te verwachten prijs gehad. Die zal vast scherp zijn aangezien het label dat de ActiveHybrid 7 meekrijgt een gunstige is en dat heeft positieve gevolgen voor de eindsom. Is het synergiegehalte van de ActiveHybride 7 dan niet niet veel groter dan die van de 760i? Wij vinden van wel, en dat maakt de hybride-Sebener voor ons het nieuwe vlaggenschip van BMW.
Voorjaar 2010
De BMW ActiveHybrid 7 wordt gepresenteerd op de IAA in Frankfurt, samen met de BMW ActiveHybrid X6. In het voorjaar van 2010 komen beide hybrides op de markt. Ga je naar de IAA dan is de ActiveHybrid 7 te herkennen aan de speciale 19 inch wielen in turbine-design en de aanduiding ‘ActiveHybrid 7’ op de kofferklep. Daarnaast verschillen de C-stijlen van de overige versies van de 7-serie. Uniek zijn ook de exclusieve lakkleur Bluewater metallic en de optionele airconditioning die voorafgaand aan een reis geactiveerd kan worden.