10 augustus 2009 - Louche gespuis, dictators en monopolisten opgelet! BMW presenteert een tweetal 7-serie?s High Security. Beide modellen voldoen aan de allerhoogste en tevens nieuwe BRV-eisen en staan garant voor optimale bescherming van hun inzittenden.
De BMW 750Li High Security en de BMW 760Li High Security zijn de eerste gepantserde auto’s die voldoen aan de nieuwe en strengere richtlijnen van BRV. Beide modellen zijn goedgekeurd voor de kogelbeschermingsklasse VR7 en de carrosserie van de auto’s voldoet zelfs aan de kogelbeschermingsklasse VR9. Vrij vertaald betekent dat de High Securities onder andere bestand zijn tegen (lichte) explosieven, granaten, zware vuurwapens en vlammenwerpers.
Niet helemaal hermetisch afgesloten
Door het gepantserde zes centimeter dikke veiligheidsglas en het onkreukbare koetswerk lijken de limousine bijna hermetisch afgesloten van de buitenwereld. Om bij een aanval toch met de buitenwereld te communiceren zonder daarbij de auto hoeven komen zijn de 750Li en 760 High Security voorzien van een intercomsysteem. Een aanvalsalarm, LED-fliters, een brandblussysteem en een beveiligingssysteem tegen gasaanvallen behoort ook tot de uitrusting. Interne luchtvoorziening blijft de inzittenden voorzien van frisse lucht.
Snel uit de voeten
Dat de High Security door de bepantsering flink in gewicht zijn aangekomen mag duidelijk zijn. Toch rijden de beide limousine niet anders dan een normale 7-serie zegt BMW. Het zogeheten Dynamic Damping Control zorgt er namelijk voor dat de dempers zichzelf aanpassen aan de rijstijl en het wegdek waardoor een optimaal comfort wordt geboden. En dankzij de 544 pk sterke 6.0 liter V12 in de 760Li High Security komt de bedreigde alsnog snel uit de voeten. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u duurt 6,2 seconden. De topsnelheid is elektronisch begrensd op 210 km/h. De 750Li High Security moet het met een 4.4-liter V8 doen die goed is voor 407 pk. Deze bereikt de 100 km/h in 7,9 seconden en is eveneens begrensd op 210 km/h.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com