'Honda en Toyota opgelet! Dit is de Nissan Leaf. '
3 augustus 2009 - Zie hier het antwoord van Nissan op de Honda Insight en de Toyota Prius: de Leaf. In tegenstelling tot deze twee is de Nissan Leaf geen hybride, maar een volledige elektrische auto. De auto is bedoeld voor het grote publiek en zal vanaf eind volgend jaar bij de Amerikaanse, Japanse en Europese dealers staan.
De Leaf betreft nog een conceptcar, maar zal voor 96% overeenkomen met het productiemodel. De Leaf is kakelvers van de tekentafel afgekomen, en dus geen elektrisch auto op basis van een bestaand model zoals bijvoorbeeld de MINI E en Mitsubishi i-MIEV. Ook bevat de Leaf geen conventionele verbrandingsmotor zoals de eerder genoemde concurrenten of andere op stapelstaande ´zero emission´ auto´s als de Opel Ampera of Chevrolet Volt.
Actieradius van 160 km
De Leaf moet plaats kunnen bieden aan vijf personen en heeft daarna nog voldoende bagageruimte voorhanden dat middels een grote achterklep te bereiken is. Het rijkarakter is gericht op comfort en meet zich met andere auto’s in het C-segment, aldus Nissan. De Japanners hebben het design van de Leaf bewust vertrouwd vormgegeven zodat het een breder en groter koperspubliek bereikt. Bij de Insight en Prius is vorm veel meer ondergeschikt aan functie geweest. Onder de typisch Nissan-gestileerde carrosserie huist een lithium-ion batterijenpakket die een vermogen van 80 kW (109 pk) en een koppel van 280 Nm genereert. Wanneer de accu’s volledig zijn opgeladen is de Leaf in staat circa 160 km af te leggen bij normaal gebruik. De topsnelheid is afgeregeld op 140 km/h.
Opladen in 30 minuten
Vanzelfsprekend gaat dit alles gepaard met geen schadelijke emissies. Een uitlaatkanaal bevat de Leaf dan ook niet. Het voor 80% opladen van de 48 batterijen duurt 30 minuten met behulp van een snel en geavanceerd oplaadpunt. Echter zijn deze oplaadpunten nog niet in grote getale beschikbaar en bovendien erg kostbaar. Volledig opladen via de contactdoos thuis of op het werk kost daarentegen 8 uur. Kwestie van ’s avonds inpluggen en de volgend ochtend afkoppelen. Nissan is van mening dat de actieradius van de Leaf voldoende is om 70% van alle autoritten die automobilisten per dag maken te overbruggen.
Onder aan de streep
De verkoop van de Nissan Leaf start eind 2010 in de Verenigde Staten, Japen en Europa. De auto zal worden gebouwd in Nissan’s fabriek in Oppama, Japan. Prijzen worden tegen die tijd vrijgegeven, zoals gezegd zal de Leaf gepositioneerd worden in het C-segment. Dit gezegd te hebben kun je ervan uit gaan dat Nissan’s eerste elektrische auto duurder zal worden dan de Prius en de Insight. Echter de kosten per kilometer zullen vermoedelijk weer een stuk lager uitvallen.
Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com