1 juli 2009 - Na meer dan veertig jaar in dienst geweest te zijn bij Lamborghini krijgt Valentino Balboni een cadeautje. Om zijn afscheid te vieren wordt er een speciale, gelimiteerde Gallardo naar hem vernoemd. Eén die de vierwielaandrijving traditie van deze eeuw doorbreekt!
Eerbetoon aan Lamborghini´s testrijder
Gallardo met achterwielaandrijving
550 pk sterke V10
Uniek uiterlijk en gelimiteerde oplage (250 stuks)
Al sinds 1967 is Balboni actief voor Lamborghini. De oprichter van het merk, Ferruccio Lamborghini, was op zoek naar een testrijder en vond deze in de vorm van Valentino Balboni. Sinds 1973 heeft de Italiaan alle prototypes en de meeste productieauto’s van het merk gereden. Na veertig jaar in dienst te zijn geweest gaat Valentino met pensioen. Toch zal hij actief blijven als ambassadeur van het merk. Als eerbetoon draagt de Gallardo LP550-2 zijn naam.
Achterwielaandrijving
Al sinds 2001, met de komst van de Murciélago, rolt er geen tweewielaangedreven Lamborghini meer uit de fabriek. De nieuwe Gallardo LP550-2 breekt deze ‘traditie’ en beschikt alleen over achterwielaandrijving. Hierdoor daalt het gewicht van de sportauto met 30 kg naar 1380 kg. De Lamborgini Gallardo Valentino Balboni is te herkennen aan de racestrepen die over de hele auto lopen. De witte en gouden streep is geïnspireerd op sportwagens uit de jaren ’70 en geven de auto een unieke uitstraling. In het interieur komt deze streep terug om ook hier onderscheidend te zijn van de andere (lees: vierwielaangedreven) Gallardo’s.
LP550-2
Achterin de Gallardo ligt de in lengte geplaatste V10 te pronken. In tegenstelling tot de vierwielaangedreven LP560-4 moet de LP550-2 het, zoals uit de naam ook al duidelijk wordt, met tien pk minder doen. De sprint van nul naar honderd verloopt daardoor ook iets langzamer. De Balboni editie schiet in 3,9 seconden naar 100 km/h, wat 0,2 seconden langzamer is dan de ‘gewone’ Gallardo. De topsnelheid ligt op 320 km/h.
De Lamborghini Gallardo LP550-2 Valentino Balboni zoals de speciale Italiaanse sportwagen heet is gelimiteerd op 250 stuks. Het model is te koop vanaf ongeveer € 230.000,-.
Nu zijn er weer mensen die dit lezen en bezuinigen op hun personeel zodat dit aan de verzameling toegevoegd kan worden.
mooie auto dat zeker, maar vrij onpraktisch en eigenlijk vooral om extreem te egotrippen. Not done vindt ik en ik vind het niet erg dat er stand verschil is en iemand stinkend rijk is. Inmiddels is wel duidelijk geworden hoe velen aan dergelijke bedragen komen. Daarom not done.
Als je de loterij wint buurman dan gun ik je die auto wel! Absoluut. Ik hoop dan wel dat je ook ergens anders gaat wonen want die dingen maken een herrie, indrukwekkend maar op den duur hinderlijk.
Hallo...ik ben best wel gek op dikke snelle auto's en bij mij stroomt benzine in de aderen.
Maar toch..nee!
Van de andere kant snap ik ook dat deze auto's weer zorgen voor werkgelegenheid en verdeling van geld. Dat weer wel.
Ik zou voor iets minder opvallends gaan. Voorlopig ga ik helemaal niet, zeker niet naar de Lambo dealer. Wel absoluut leuk om eens te huren!
Stef
|
|
9
-
07
-
2009
|
13
:
21
uur
Puur en alleen al om het feit dat deze beste man een der 's werelds droombanen heeft gehad, zou hij deze auto meteen moeten inleveren. En wel aan mij,of mijn buurman, voor even, om een moment te mogen te ervaren wat Valentino Balboni zijn hele leven heeft mogen doen..een beetje autorijden!
Ik ben geen echte autoliefhebber. Dit is anders. Dit is spontaan ADHD krijgen. Dit is verplicht egotrippen. Dit is geen realiteit. Dit is een droom. En daarom, niet te bekritiseren.