24 juni 2009 - Alfa Romeo Nederland is opgekrabbeld uit het tijdelijk dal waarin het zich bevond, en dat is voor het Itailaanse merk een reden om het gehele gamma te herzien. Gevolg is een aantal nieuwe modellen en een gunstigere prijsstelling.
Jullie hebben het vast allemaal meegekregen. De Nederlandse importeur van Alfa Romeo (en een aantal andere merken) zat in een tijdelijke dip, nadat overkoepeld orgaan Kroymans failliet werd verklaard. Kort na het faillissement besloot Fiat Group Automobiles Netherlands B.V. het stokje weer over te nemen, nadat het Alfa een aantal jaren geleden uit handen gaf aan Kroymans. Nu het licht weer schijnt in huize Alfa heeft het merk besloten de competitiviteit te verbeteren.
Minder modellen, gunstigere prijzen
Allereerst is het aantal verschillende versies per model verminderd. Speciale uitrustingspakketten vangen deze leegte op. En als kers op de taart is het gehele gamma voor de consument aantrekkelijker gemaakt. Sommige modellen hebben dit te danken aan een groen (B)-label en op overige liet Alfa zijn gulheid los. Zo is bijvoorbeeld de basis-Alfa Mito met 1.4 liter benzinemotor met € 245,- in prijs verlaagd, terwijl de meeste complete diesel- en benzineversie met € 1.345,- daalde. De voordeligste Alfa Romeo 159 (1.8 benzine) is voortaan verkrijgbaar voor € 27.950,-, een korting voor de consument van € 1.800,-. De goedkoopste Alfa GT mag per 1 juni weg voor € 31.995,-. Daarvoor moest nog tweeduizend euro meer worden betaald, hetzij het toentertijd om de luxueuzere uitvoering Distinctive ging.
Prijs 159 1.750 Turbo
We gaan verder met de 159 waarvoor Alfa Romeo enige tijd geleden de nieuwe TBi-motor voorstelde. Deze direct ingespoten turbokrachtbron is door Fiat Powertrain Technologies (FTP) - tevens verantwoordelijk voor de innovatieve MultiAir - ontwikkeld en produceert een vermogen van 200 pk en 320 Nm. Inmiddels zijn van deze 159 1.750 Turbo ook de prijzen bekend. Hij moet minimaal € 33.850,- opbrengen en dat is volgens de nieuwste prijslijst exact € 900,- lager dan de minder krachtige 2.2 JTS met Selespeed-automaat. De 159 TBi beschikt standaard over een handbak met zes versnellingen. Meer 159-nieuws is er in de vorm van een nieuwe 2.0 liter JTDm-diesel. Deze doorgeëvolueerde motor heeft meer vermogen, meer koppel en een lager brandstofverbruik dan zijn voorganger, de 1.9 JTDm en levert voortaan 170 pk en 360 Nm aan koppel. Het gemiddelde verbruik ligt op 5,1 liter per elke 100 kilometer en de sprint naar honderd voltrekt zich in 8,8 seconden. Z’n top bedraagt een keurige 218 km/h. Prijzen beginnen bij € 36.050,-.
Brera en Spider ook als TBi
De TBi-motor heeft intussen ook z´n weg gevonden naar de Brera en Spider en dat resulteerde tevens in scherpere prijslijst. Voortaan zijn ze respectievelijk voor minimaal € 40.950,- en € 43.450,- te bestellen, en dat is in beide gevallen exact tweeduizend euro goedkoper dan de 2.2 JTS met Selespeed. De handgeschakelde 2.2 JTS is komen te vervallen. Alfa´s vrijgevigheid komt het beste tot zijn recht bij de duurdere uitvoeringen van beide modellen. Klanten kunnen namelijk een prijsdaling tussen de 4.500,- en maar liefst € 9.000,- tegemoet zien.