17 juni 2009 - Na vier jaar is BMW dan eindelijk van z?n troon gestoten in de verkiezing International Engine of the Year. Anno 2009 gaat Volkswagen met de prestigieuze titel aan de haal, en wel met de 1.4 liter TSI Twincharger.
De zowel door een turbo als compressor aangedreven 1.390 ccm metende krachtbron wist de tot tweemaalgekroonde 3.0 liter twin-turbo van BMW nipt voor te blijven met 354 punten. De motor die bijvoorbeeld in de 135i en 335i ligt kreeg een score van 350 punten toebedeeld. Als derde, maar met 220 punten op grote afstand van de twee koplopers, eindigde de 2.0 liter TFSI van Audi. Het Volkswagen-feestje kreeg nog een extra dimensie toen de motorenbouwers uit Wolfsburg te horen kregen dat de 1.4 TSI ook de titel Green Engine of the Year 2009 in de wacht sleepte. Volkswagen was dit jaar duidelijk de grote winnaar.
De weg naar de top
Een eenvoudige weg naar de top was het echter niet. Eerder won de compacte motor al de titel Best New Engine of the Year 2006 en kreeg het datzelfde jaar ook de hoogste notering in de motorenklasse met een cilinderinhoud van 1.0-liter tot 1.4-liter. De jaren daarna (2007 en 2008) mocht het wederom de kroon van de laatste categorie opzetten. Maar de hoogste haalbare titel van International Engine of the Year moest Volkswagen tot driemaal toe - in 2005 deed de 1.4 FSI niet mee in de race - aan de technici uit München afstaan. Tot nu.
Krachtmetingen
Naast de eerder genoemde titels kent de imagoverhogende verkiezing ook nog een aantal andere classificaties. Mercedes-Benz en AMG waren de grote winnaars op het onderdeel prestatie. Zij ontvingen de beker met daarin geperst Best Performance Engine 2009. BMW (5.0 liter V10) werd wederom teleurgesteld. Tja, men kan niet altijd winnen (2005, 2006). Opmerkelijk en bovendien knap is dat Jaguar’s 5.0 liter V8 Supercharged volgens de stemmers evenveel punten kreeg als de befaamde tiencilinder van BMW. En dat zegt wel degelijk iets.
Overige titelhouders
In de categorie tot 1.0-liter won de driecilinder die onder andere in de Toyota Aygo, Citroën C1 en Peugeot 107 huist. De klasse 1.4-liter tot 1.6-liter wordt in 2009 aangevoerd door de 1.6-litre Turbo van BMW-PSA (Mini Cooper S, Peugeot 308). Audi mocht dankzij de 2.0 TFSI de taart van de titel Best Engine 1.8-liter tot 2.0-liter 2009 aansnijden, en de Mercedes-Benz (2.1 liter BlueEfficiency-Diesel) deed dat in de klasse 2.0-liter tot 2.5-liter. Op het ereschavot van de motoren met een grote cilinderinhoud stonden BMW en Mercedes. Zij staken in de categorie Best Engine 3.0-liter tot 4.0-liter (BMW V8) en Beste Engine Above 4.0-liter (Mercedes 6.2 liter AMG-V8) boven de rest uit.