4 juli 2007 - Met de Mercedes C 63 AMG presenteert Mercedes-AMG de spectaculairste C-klasse AMG ooit. Met onder de motorkap een 457 pk sterke 6.3 liter V8, een sportief in- en exterieur en een AMG onderstel moet de C 63 AMG zijn inzittenden trakteren op superieur prestaties en rij-eigenschappen.
De C 63 AMG is inmiddels alweer de vijfde generatie van de AMG C-klasse. Zijn stamboom begon met de C 36 AMG, wat tevens het allereerste model was dat door de joint-venture tussen het toenmalige Daimler-Benz en AMG was opgericht. Inmiddels is AMG een onlosmakelijk bedrijfsonderdeel geworden van DaimlerChrysler en presenteert de huistuner het ene na het andere sportieve topmodel. De C 63 AMG is de nieuwste aanwinst.
Spectaculair uiterlijk
In tegenstelling tot zijn voorgangers doet de C 63 AMG geen enkele twijfel bestaan over zijn potentieel. De auto maakt direct een sportieve indruk. Vooral de nieuw vormgegeven motorkap met prominente powerdomes, de kenmerkende AMG-grille met daarin de Mercedes-ster en de honingraatstructuur in de kenmerkende AMG-voorbumper spreken boekdelen. Maar ook zaken als de zijskirts, de 18 inch lichtmetalen wielen, de achterbumper met diffusor en de subtiele spoiler op de kofferbak springen in het oog. Voor wie nog twijfelt over zijn sportieve karakter krijgt dankzij de ´6.3 AMG´ badges en de twee dubbele chromen einddempers een laatste bevestiging.
Sportstoelen
Wie het portier opent wordt verwelkomt door een interieur waarbij de nadruk op sportiviteit ligt. Eenmaal plaats genomen in de speciale kuipstoelen - waarbij de hoofdsteunen in de rugleuning zijn geïntegreerd - wordt de aandacht direct getrokken door het aan de onderzijde afgeplatte sportstuur. Een blik verder zien we het AMG instrumentenpaneel met daarop de AMG-opschriften, de rode naalden en het ´6.3 V8´-logo in de toerenteller.
457 pk
Het grootste spektakel treffen we uiteraard onder de motorkap aan. Daar ligt de inmiddels welbekende 6.3 liter V8 met een vermogen van 457 pk en een koppel van 600 Nm. Dankzij het feit dat al ruim 500 Nm tussen 2.000 en 6.250 tpm beschikbaar is zorgt dit voor spectaculaire tussenacceleraties. Maar ook de 0-100 km/h sprint is met een tijd van 4,5 seconden ronduit spectaculair te noemen. De topsnelheid is uiteraard begrensd op 250 km/h. Voor een extra snelheidsbeleving zorgt het AMG-uitlaatsysteem dat zich middels vier vuistdikke eindpijpen van zich laat horen. Zoals alle AMG topmotoren wordt ook de AMG 6.3-liter V8-motor gebouwd in de AMG motorenassemblage volgens het traditionele principe ‘één man, één motor’. Aan de motor koppelt Mercedes-AMG een 7-traps automaat. De drie verschillende schakelprogramma’s ‘S’ voor sport, ‘C’ voor comfort en ‘M’ voor manual ofte wel handbediend, onderscheiden zich van elkaar door de karakteristiek en de snelheid waarmee wordt geschakeld. Zo wordt er in de S-stand 30 procent sneller geschakeld dan in de C-stand en zelfs 50 procent sneller dan in het M-programma.
AMG onderstel
Geheel passend bij zijn uiterlijk vertoon en de prestaties is ook het onderstel op sportiviteit afgesteld. Het AMG sportonderstel wordt gekenmerkt door een nieuw ontworpen vooras en een gewijzigde achteras. Bovendien is de spoorbreedte aan de voor- en achterzijde met respectievelijk 35 en 12 mm vergroot. Een snelheidafhankelijke AMG sportstuurinrichting zorgt voor een directer stuurgedrag en geperforeerde schijfremmen voor extra remmend vermogen. Het ESP is speciaal voor deze auto afgestemd en bovendien volledig uit te schakelen.
Begin 2008 bij de dealers
Voordat de C 63 AMG begin 2008 bij de dealers staat hebben Mercedes en Mercedes-AMG er een indrukwekkend testprogramma opzitten. Al in de zomer van 2005 begon men met de ontwikkeling van de prototypes. Die zijn over de hele wereld getest op duurzaamheid en uiteraard op de Nürburgring afgesteld op zijn sportieve karakter.