28 mei 2009 - Het einde is nabij en het begin nadert voor de dakloze R8. Binnenkort zal de Audi R8 Spyder z?n testfase afronden en mag het productiemodel eindelijk worden voorgesteld aan het publiek. Tijdens de aankomende IAA is het zover.
De Audi R8 Spyder zal in Frankfurt één van de grootste blikvangers worden. Des te meer omdat niet alle reguliere fabrikanten op de belangrijke autoshow aanwezig zullen zijn. De economische teruggang gooit namelijk voor enkele roet in het eten. De spotlights op de R8 Spyder zullen hier in ieder geval niet minder om branden.
R8 Hybride
Onderhuids bevat het shownummer van de R8 Spyder nagenoeg dezelfde techniek als de dichte variant met 4.2 liter V8 (420 pk) als krachtbron. Door het ontbreken van een vast dak zal het chassis ongetwijfeld verstevigd zijn ter compensatie van het torsieverlies. Bij de Spyder worden natte voeten door een stoffen kap behoed. Of de V10 Spyder de IAA ook zal aandoen is onduidelijk. Zo niet? Wees niet getreurd; die komt er op termijn alsnog. Er gaan zelfs geruchten over een eventuele hybride-variant van de R8 in de vorm van een concept. Maar daarover durft heden nog niemand uitsluitsel te geven. De marktintroductie van de R8 V8 Spyder staat gepland voor 2010.
Blijft een kwestie van smaak natuurlijk, maar ik ervaar bij Audi R8 (en andere Audi's ook trouwens) altijd een 'januari-maandagmorgen gevoel: kil, steriel, afstandelijk, controle en beheersing (bijna als een afdeling finance!) Ik mis de 'charme, warmte, glimlach en prikkel, zoals Maserati dat bijvoorbeeld wel kan geven - zonder daarbij schreeuwerig te hoeven zijn: Als een goed geklede vent in een mooi italiaans maatpak.