25 mei 2009 - Volkswagen blijft het BlueMotion-label verder uitbreiden. De nieuwste telg binnen deze ´schone´ familie is de Touareg. De grootste en meteen ook de minst zuinige van het gamma. Toch wist Volkswagen dankzij tal van aanpassingen het verbruik nog aanzienlijk te reduceren ten opzichte van de gewone Touareg.
Als basis nam men de 3.0 V6 TDI met een vermogen van 240 pk en een koppel van 500 Nm. Vervolgens werden daar de nodige BlueMotion-technieken op toegepast. Zo monteert Volkswagen een systeem dat remenergie opvangt, is de carrosserie met 25 mm verlaagd en worden er banden met een lagere rolweerstand gemonteerd. Samen met langere overbrendingen van de versnellingsbak, het verder terugdringen van wrijving in de motor en aanpassingen in het motormanagement wist Volkswagen het verbruik met 10 procent terug te brengen. Daardoor verbruikt de Touareg 3.0 V6 TDI BlueMotion elke 100 km zo´n 8,3 liter diesel. De gewone Touareg met deze motor onder de kap neemt met slechts 9,3 l/100 km genoegen. De CO2-uitstoot ligt op 219 g/km voor de BlueMotion en 244 g/km voor de gewone 3.0 TDI.
Minder vermogen
Voordat we over het volgende voordeel beginnen toch een kleine kanttekening. De zescilinder dieselmotor is ietwat geknepen en levert geen 240 maar 225 pk als BlueMotion. Het koppel daarentegen ligt met 550 Nm maar liefst 50 Nm hoger. De 0-100 km/h sprint maakt weinig verschil. De ´schone´ Touareg legt deze in 8,5 seconden af terwijl de ´gewone´ er 8,3 seconden voor nodig heeft. Het mag geen naam hebben inderdaad.
Prijs
Het meest interessante aan het hele verhaal is dat de BlueMotion niet alleen zuiniger en schoner is, maar ook nog eens goedkoper. Volkswagen vraagt minimaal € 72.190,- voor de 3.0 V6 TDI Bluemotion terwijl diezelfde motor zonder BlueMotion-toevoeging voor minimaal € 74.990,- in de prijslijsten staat. Een Highline kost € 76.990,- en een Highline Plus moet minimaal € 78.650,- opbrengen. Een stukje prijsverschil is te verklaren door het label. De BlueMotion krijgt namelijk een E-label terwijl de gewone V6 een F-label opgeplakt krijgt. De rest zit ´em in de slurptaks. Binnenkort volgt overigens ook nog een Tiguan BlueMotion. Die staat waarschijnlijk nog voor dit jaar gepland. Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com