20 april 2009 - Het moest er een keer van komen. Na de gelekte beelden, de vrijgegeven prijslijst en een ‘tussendoortje’ in de vorm van een AMG-sportpakket presenteert Mercedes-Benz officieel de vernieuwde S 63 AMG en S 65 AMG. Vanaf juni aanstaande zijn ze te bewonderen in de showroom.
We weten dus eigenlijk alles al van de vernieuwde Mercedes S-klasse AMG’s. Wat we nog niet wisten is dat beide modellen voortaan standaard zijn uitgerust met het zogeheten Crosswind Stabilisation. Dit systeem maakt onderdeel uit van de AMG-sportvering en compenseert de invloeden van zijwaartse windvlagen op de auto. Op deze manier blijft het koetswerk ten allen tijde zo vlak mogelijk. Bij de prijs inbegrepen zit tegenwoordig ook het verbeterde Torque Vectoring Brake, een toevoeging op het ESP dat het bochtengedrag van de S-klasse AMG’s naar een hoger niveau tilt. De verhoogde rijbelevenis is mede te danken aan het verfijnde Direct-Steer System. De snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is nog communicatiever met de wielen.
Interieurverfraaiing
In tegenstelling tot het exterieur hebben we nog echt niet stilgestaan bij het interieur. Zowel de S 63 AMG als de S 65 AMG zijn wat betreft verwennerijen rijkelijk bedeeld. En dat mogen kopers ook verwachten van de investering. Wie in de S 65 AMG plaatsneemt wordt middels de woorden ‘AMGV12 BITURBO’ in het display voor hem aan het krachtpotentieel van de auto herinnert. Over het zitcomfort ook geen beklag. De multicontour sportstoelen van beide AMG’s zijn indien gewenst elektrisch verstelbaar, ventilerend en verzorgend (lees: met massagefunctie). Het onderscheidt zit ´m in de afwerking van de bekleding. De S 65 AMG bevat een diamantachtige motief, terwijl de S 63 AMG normale zitvlakken heeft. De inzittenden worden sowieso omgeven door fijne ledersoorten en bewerkt houtwerk. Een analoge klok van het merk IWC attendeert op het uur van de dag. Opvallend is dat de V8 van de S 63 AMG wordt gekoppeld aan ‘luxueuzere’ 7G-Tronic transmissie en de V12 van de S 65 AMG aan de vijftraps Speedshift automaat. Beide versnellingsbakken zijn voorzien van Direct Select, dat schakelen middels flippers achter het stuurwiel mogelijk maakt. Exclusieve opties, zoals titaniumkleurige 20 inch AMG-wielen, van carbon of in pianolak gespoten AMG-accenten en/of AMG-vloermatten zijn eventueel verkrijgbaar via AMG Performance Studio. Tegen bijbetaling welteverstaan.