15 april 2009 - Dit is ‘m dan! De Insignia OPC, de meest krachtige en potente Opel ooit. Vorige week spotten we de auto nog tijdens het finetunen op de Nürburgring en nu stuurt Opel de officiële beelden en specificaties de wereld in.
In tegenstelling tot het OPC-blauw onthult Opel de Insignia OPC in het trendy wit. Jammer, maar dat mag de pret niet drukken. Bovendien hebben we genoeg platen van een blauwe uitvoering. Voordeel van een lichte tint is het goed uitkomen van de krachtige uitstraling. En daar zal het Opel vast om te doen zijn geweest. Het is immers de meest potente Opel ooit en dat wil je als merk natuurlijk graag tonen.
Lekker dik
De Insignia OPC onderscheidt zich door z’n dikke bumperpartij met twee grote verticale luchtinlaten aan de voorzijde en dubbele geïntegreerde uitlaten aan de achterkant. Wielen met een diameter van 19 inch zijn standaard en tegen meerprijs is 20 inch verkrijgbaar. In het interieur vallen de Recaro-zetels het meeste op. Verder tref je een afgevlakte sportstuurwiel, een extra sportieve versnellingspookknop en een instrumentarium met speciale visuele kenmerken aan.
325 pk
Het Opel Performance Center hangt een geblazen 2.8 liter V6 in het vooronder, goed voor een vermogen van 325 pk en een trekkracht van 400 Nm. Gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak sprint de auto volgens de fabriek in exact 6,0 seconden naar de 100 km/h en de top ligt op een begrensde 250 km/h. Om de belevenis van de OPC extra kracht bij te zetten is het uitlaatsysteem op die manier aangepast dat akoestische motorklanken bij het accelereren aan de orde van de dag zijn.
HiPerStrut
Om de pk-krachten aan te kunnen werd het bestaande Insignia-chassis onder handen genomen en in z’n geheel 10 mm lager tegen het asfalt gezet. Vierwielaandrijving in combinatie met nieuwe veerpoten die luisteren naar de naam HiPerStrut (High Performance Strut) moet resulteren in een verbeterd stuurgevoel en een preciezere wegligging. De Insignia OPC is tevens uitgerust met een elektronisch geregeld gelimiteerd slipdifferentieel (eLSD). Alles ten behoeve van de prestaties.
FlexRide
Tot de standaarduitrusting behoort ook de adaptieve FlexRide-ophanging, die verschillende rijstanden mogelijk maakt. De bestuurder kan kiezen uit ‘Normaal’, ‘Sport’ en de speciale OPC-modus. Het mag duidelijk zijn dat de laatste stand de meest optimale prestaties van de OPC naar boven haalt. Tot slot werd er remmerij van het gerenommeerde merk Brembo gemonteerd, dus met de vertraging moet het wel goed zitten.
Tweede helft 2009
Opel zal de Insignia OPC presenteren tijdens de Barcelona Motor Show die in de eerste week van mei haar deuren opent. Z’n dealerdebuut staat gepland ergens in de tweede helft van dit jaar. Prijzen volgen nog.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com
De meest potente Opel ooit? In 1990 was er de Lotus Omega, wat natuurlijk ook gewoon een Opel was. Met een topsnelheid van 280 km/h en een 0-100 acceleratie van 5,4 s sneller dat deze Insignia OPC. Marketingprietpraat noemen ze dat op BNR.
OPC
|
|
16
-
04
-
2009
|
21
:
13
uur
Zéker wel de meeste potente Opel ooit (als we ons beperken tot consumentenproducten).
De Lotus Omega was nl. zoals de naam al doet vermoeden een Omega die was getuned door Lotus...hier spreken we over een Opel! Nix Lotus!!!
En wat die marketingpraat betreft: Opel wil net als alle andere merken auto's verkopen, van mij mogen ze, Golfjes rijden er al genoeg...