9 april 2009 - BMW lanceert een nieuw vlaggenschip voor de 7-serie genaamd 760(L)i. Het model kan worden gezien als de ´creme de la creme´ binnen het gamma van BMW en wordt aangedreven door een gloednieuwe 6.0 liter twaalfcilinder benzinemotor. Die zorgt voor ongekende souplesse en fantastische prestaties.
Compleet nieuwe V12 bi-turbo motor
544 pk en 750 Nm
0-100 km/h in 4,6 seconden (!)
Subtiele details kenmerken de V12
Najaar 2009 bij de dealers
Een topmodel als de 7-serie verdient gewoon een topmotorisering. Gelukkig deelt BMW die mening met ons en lanceert de Beierse fabrikant het nieuwe topmodel van de 7-serie. De 760i en 760Li, waarbij de laatste 14 cm verlengd is, worden aangedreven door een compleet nieuw ontwikkelde twaalfcilinder benzinemotor. De krachtbron meet een cilinderinhoud van 5.792 cc en ontwikkelt een vermogen van 544 pk. Dat vermogen komt volledig vrij bij een motorsnelheid van 5.000 tpm. Het indrukwekkende koppel van 750 Nm is al bij 1.500 tpm volledig aanspreekbaar. Die ongekende souplesse dankt de motor aan de dubbele turbo waarbij de ene garant staat voor de lage toerentallen terwijl de tweede het op een hogere motorsnelheid overneemt.
Topprestaties
Met een dergelijk vermogen worden sublieme prestaties verwacht. Maar dat een limousine als de 7-serie zo snel kan zijn blijft ongelofelijk. In slechts 4,6 seconden accelereert de 760i vanuit stilstand naar 100 km/h en volgens Duits gebruik is de topsnelheid afgeregeld op 250 km/h. Een compleet nieuw ontwikkelde automaat met acht versnellingen brengt de aandrijfkrachten over op de achterwielen. Het is de eerste keer dat BMW een achttrapsautomaat levert. De techniek ervan is ontwikkeld in samenwerking met specialist ZF Friedrichshafen AG. Het gemiddelde verbruik ligt op 12,9 l/100 km. Dat laatste is volgens BMW 4,5% minder dan bij zijn voorganger. Dat lijkt weinig vooruitgang, maar de motor ontwikkelt dan ook 22% meer vermogen dan zijn voorganger.
Dynamic Drive Control
Passend bij het prestatiepotentieel en het luxueuze karakter zijn de twee topmodellen standaard voorzien van Dynamic Driving Control, inclusief Dynamic Damping Control en Servotronic. Met een knop op de middenconsole selecteert de bestuurder de gewenste instellingen voor onderstel, motor, besturing en transmissie. Dynamic Drive gaat actief het overhellen van de carrosserie tegen, wat ten goede komt aan het comfort. De BMW 760Li is standaard uitgerust met luchtvering op de achteras met automatische regeling van de carrosseriehoogte.
Subtiele kracht
Wie goed kijkt ziet de verschillen met de overige 7-serie´s. De grotere chromen rand rond de grille en de iets verder naar voren stekende lamellen in de grille zijn het opvallendst aan de voorzijde. De lichtmetalen 19-inchwielen zijn exclusief voor de twee topuitvoeringen ontworpen en het meest veelzeggend zijn de V12-logo’s in de flanken bij het knipperlicht en de twee vierkante uitlaateinden met ertussen een chromen strip. De prijzen worden in een later stadium bekend gemaakt. Vanaf het najaar staan de 760i en 760Li bij de dealers.