8 april 2009 - Naast de gefacelifte Range Rover-reeks presenteert Land Rover de Discovery voor het modeljaar 2010. De stoere en avontuurlijke SUV is zo ingrijpend vernieuwd dat het merk spreekt over de Discovery 4. In september staat deze vierde generatie in de showroom.
De nieuwe generatie Discovery is optisch als onderhuids der mate gewijzigd dat het van land Rover een opvolgend nummer heeft gekregen. We zijn al weer aanbeland bij de vierde generatie in z’n twintig jarige bestaan. Een gewijzigde voor- en achterbumper, andere grille en opnieuw ontworpen kop- en achterlichtunits voorzien van LED-techniek geven de Discovery 4 een meer gestroomlijnd design aldus de makers. De ‘4’ licht in ieder geval meer in lijn met zijn broers, de eveneens opgefrist Range rover en Range Rover Sport. Het interieur onderscheidt zich van voorgaande generaties door een meer luxueuze uitstraling en een verbetering van de functionaliteit. De middenconsole is voortaan naar de bestuurder gedraaid, zodat de bedieningsfuncties beter in de hand. De LED-ambianceverlichting (waar zijn we dit eerder tegengekomen) maakt van het binnenwerk een sfeervolle omgeving en moet de inzittenden op hun gemak stellen. De Discovery 4 wordt leverbaar in drie nieuwe lakkleuren: Nara Bronze, Bali Blue en Ipanema Sand.
Nieuwe dieselmotor
Bij een nieuwe naam cq. generatie, hoort een nieuwe motor vindt Land Rover. De bestaande 190 pk sterke 2.7 liter V6-diesel blijft in het gamma en daar wordt een fonkelnieuwe TDV6 aan toegevoegd, gekoppeld aan een zestraps automaat. De moderne oliestoker met een inhoud van 3.0 liter produceert een vermogen van 245 pk en krachtig koppel van 600 Nm. Een hoeveelheid van 500 Nm is al beschikbaar vanaf het stationaire toerental. Mede hierdoor is de auto in staat in 9,6 seconden naar de 100 km/h te accelereren. Bijkomend voordeel van de nieuwe diesel een nog gnstiger verbruik weet neer te zetten dan de minder krachtige 2.7 liter. De Discovery 4 3.0 TDV ‘slikt’ 9,3 liter per honderd gereden kilometers.
Capaciteiten toegenomen
Zowel het on-road rijgedrag als de terreincapaciteiten van de Discovery 4 zijn toegenomen door het nieuwe onderstel, de gewijzigde besturing, groter uitgevoerde remmen en de verbeterde vierwiel tractieregeling. Tevens heeft Terrain Response®-systeem uitbreiding gekregen die de Discovery 4 nog door bijna onbegaanbare ondergronden loodst. Zo zijn de motoren specifiek afgestemd op de zwaardere eisen die aan de Discovery 4 worden gesteld, vooral tijdens trekken van een aanhangwagen en/of het off-road rijden. Nieuw is het Sand Launch Control dat wegrijden op mul zand makkelijker maakt. En het ‘Rotsen-programma’ is aangepast om een evenwichtiger rijgedrag
over rotsachtige ondergrond te bieden.
Surround Camera System
Nieuwe opties voor de Discovery 4 zijn een ‘Portable Audio Interface’, digitale DAB-radio en
een de ‘Keyless Enty’contactsleutel. Daarnaast is er een Land Rover primeur in de vorm van vijf camera’s die het inparkeren – zelfs met een aanhanger – vereenvoudigen. Het zogenoemde ‘Surround Camera System’ is ook beschikbaar voor de Range Rover-reeks. Bovendien is er een grootlichtassisent tegen meerprijs leverbaar, waarbij het de grootlichtfunctie afhankelijk van de omstandigheden automatisch wordt in- of uitgeschakeld.
Gradient Release Control
De Discovery beschikt voortaan ook over het Gradient Release Control (GRC), bekend van de Freelander. Het systeem werkt in samenwerking met het Hill Descent Control en beperkt de initiële acceleratie bij wegrijden op steile hellingen, zodat de bestuurder de auto beter onder controle kan houden.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com