zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Officieel: nieuwe Mercedes-Benz E 63 AMG

 

1 april 2009 - Mercedes heeft het doek van de nieuwe E 63 AMG afgehaald. En dat doen ze op een officiële manier nog eens dunnetjes over tijdens de New York Motor Show. De specificaties waren reeds bekend: de 6.3 liter V8 levert 525 pk en 630 Nm.

Kort na de introductie van de nieuwe E-Klasse presenteert Mercedes-AMG de nieuwe E 63 AMG. Het inhoudelijke pakket van de E 63 AMG is duidelijk: hij onderscheidt zich van minder bedeelde varianten door zijn uiterlijk vertoon, een machtige motor in het vooronder en sportieve prestaties. Ook beschikt de nieuwe E 63 AMG over een nieuw ontwikkeld AMG RIDE CONTROL-sportonderstel met elektronisch geregelde demping en een nieuwe vooras.





525 pk en 630 Nm
Met een vermogen van 525 pk en een koppel van 630 Nm liggen de prestaties van de 6.3 liter V8-motor in de E 63 AMG op hetzelfde niveau als die van de SL 63 AMG. Ook de AMG SPEEDSHIFT MCT zeventraps transmissie is afkomstig uit de roadster. De bak kent vier individuele rijprogramma’s en bevat een tussengas- en de RACE START-functie om de rijbelevenis naar een nog hoger niveau te tillen. Gepaard met de verbluffende prestaties moet dat goed komen. De acceleratie van naar 100 km/h vergt slechts 4,5 seconden en naar goed Duits gebruik is de auto elektronisch begrensd op een topsnelheid van 250 km/u. Mercedes-AMG is er bovendien in geslaagd het gemiddelde brandstofverbruik met bijna twaalf procent te reduceren. Een prettige bijkomstigheid. De dorstigheid van de sedan ligt op 12,6 liter per 100 km.



Vier schakelmodi
Zoals gezegd kent de automatische versnellingsbak vier schakelmodi: C (Controlled Efficiency), S (Sport), S+ (Sport Plus) en M (Manual). In het "Controlled Efficiency"-programma wordt de nadruk gelegd op het verbruik. Er wordt sneller overgeschakeld voor een zo laag mogelijk toerental. De overige modi kennen een sportiever karakter en de bak schakelt later over. In M(anual) kan de bestuurder zelf het moment van de wisselen kiezen. In 100 milliseconden is de gebeurtenis voorbij.



Scherper stuurgedrag
Met het AMG RIDE CONTROL-sportonderstel biedt de E 63 AMG zowel een sportief als comfortabel rijgedrag. Middels een druk op de knop kan er gekozen worden voor Comfort, Sport of Sport Plus. Om de scherpte van de E 63 AMG nog verder te verbeteren is de mate van stuurbekrachtiging aangepast. Het drietraps-ESP maakt individuele instellingen mogelijk en gunt de bestuurder enige speelruimte.



AMG-pakket
De uitmonstering van de E 63 AMG bestaat, naast de potente krachtbron, uit een scala aan sportieve eigenschappen. We noemen LED-dagrijverlichting, 360 mm grote remschijven, 18 inch lichtmetalen wielen, talloze AMG-emblemen en typeplaatjes, een sportuitlaatsysteem en speciale AMG-dorpels. In het interieur is het AMG-gevoel verder doorgetrokken in de lederen sportstoelen en het stuurwiel met stuurschakeling. Nieuw en exclusief voor de E 63 AMG is de kleine AMG-keuzehendel. De AMG DRIVE UNIT bevindt zich op de middenconsole. Hiermee kunnen de MCT-sporttransmissie, de ESP-functies, de afstelling van het onderstel en het AMG-programma worden ingesteld.



Nog een stap verder
Wie het nog individueler wil, kan terecht bij de AMG PERFORMANCE STUDIO. Deze levert een speciaal Performance Package, dat bestaat uit 19 inch lichtmetalen AMG-wielen, een AMG Performance-onderstel, een sperdifferentieel op de achteras, een AMG-spoilerlip op het kofferdeksel en een driespaaks AMG Performance-stuurwiel. Diverse onderdelen uit de AMG PERFORMANCE STUDIO zijn ook afzonderlijk leverbaar.



Augustus 2009
De nieuwe Mercedes E 63 AMG staat vanaf augustus bij de dealer. Prijzen zijn nog niet bekend gemaakt, maar reken op een bedrag van om en nabij de anderhalve ton in euro´s.

Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10