17 augustus 2007 - De Aston Martin DBS debuteerde in de meest recente James Bond-film. Destijds al was duidelijk dat Aston Martin de DBS ook daadwerkelijk in productie zou gaan nemen. Die tijd is nu aangebroken. De DBS houdt het midden tussen de DB9 straatauto en de DBR9 circuitauto en beschikt over een V12 met een vermogen van 517 pk.
De DBS is gebaseerd op de DB9 en Aston Martin haakt met dit model in op een heersende trend. Zo zagen we de afgelopen tijd onder meer Ferrari (Scuderia), Lamborghini (Superleggera) en Porsche (911 GT2) lichtgewicht modellen van hun populaire sportauto´s presenteren. Eén ding hadden deze modellen allemaal gelijk; ze combineren meer vermogen met minder gewicht. Het resultaat daarvan is verbeterde prestaties en meer pure sportauto´s dan de minder potente en zwaardere varianten waarvan ze zijn afgeleid.
Afslankkuur
Datzelfde geldt voor de DBS van Aston Martin. In vergelijking met de DB9 heeft de auto een afslankkuur ondergaan. De DBS is 105 kg lichter dan de DB9. Dat is voornamelijk te danken aan de toepassing van het lichtgewicht maar supersterke carbon. Diverse carrosseriepanelen zoals de motorkap, de achterklep en de portieren zijn gemaakt van dit materiaal. Bovendien werd ook in het interieur veel carbon toegepast en zijn zelfs de matten van een lichter materiaal gemaakt.
V12 met 517 pk
Om tot verbeterde prestaties te komen werd ook de 6.0 liter V12 onder handen genomen. Deze krachtbron is inmiddels bekend uit de DB9, de DBR9 en de DBRS9. In de DBS levert de motor een vermogen van 517 pk en een koppel van 570 Nm. Dankzij deze vermogenstoename (+61 pk) weet de DBS in 4,3 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten en een topsnelheid van 302 km/h te behalen. Dat is 0,6 seconden sneller dan de DB9 en de topsnelheid is met een te verwaarlozen 2 km/h toegenomen.
Onderstel en aerodynamica
Ook onderhuids werden de nodige aanpassingen doorgevoerd. Zodoende voelt de DBS meer aan als een sportauto dan de DB9, dat eigenlijk een GT is. Ten eerste werd het onderstel opnieuw afgesteld en voorzien van het adaptieve dempersysteem ADC. Hiermee kan de afstelling van de dempers met een druk op de knop - maar ook geheel automatisch - worden afgesteld. Verder monteert Aston Martin keramische remschijven en zorgt de bodykit voor een verbeterde aërodynamica. Niet in de laatste plaats zorgt diezelfde bodykit ook voor een nog meer aansprekend en sportiever beeld.
Voorjaar 2008
Na zijn debuut op de IAA in Frankfurt zal Aston Martin de eerste modellen in het voorjaar van 2008 aan de klanten gaan uitleveren. De eerste bestellingen zijn reeds binnen.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com