9 maart 2009 - De Nissan 370Z is met een vanafprijs van 59.400 euro niet duurder geworden dan zijn voorganger, de 350Z. Dit terwijl er, naast een nieuw design, onder de kap aanzienlijke veranderingen hebben plaatsgevonden.
Het vermogen is toegenomen tot 331 pk en het maximum koppel is gestegen naar een hoogte van 366 Nm (bij 5.200 t.p.m). Bovendien is ook het interieur naar hoger kwaliteitsniveau getild door gebruik te maken van zachtere materialen. Onder andere de geluidsisolatie kwam dit ten goede.
Handbak of automaat
Nissan heeft voor de 370Z een fonkelnieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak ontwikkeld, net als een nieuwe zeventrapsautomaat (meerprijs 2.000 euro). De handgeschakelde 370Z is standaard uitgerust met zogenoemde Synchro Rev Control (SRC). Dit systeem past tijdens het schakelen het toerental aan op de volgende in te leggen versnelling. Hierdoor ontstaat volgens Nissan een vloeiender overgang tussen de versnellingen en een stabieler weggedrag. Het systeem kan overigens worden uitgeschakeld.
Uitrusting
Op het gebied van veiligheid voorziet Nissan de 370Z van onder meer ABS, NBAS (Nissan Brake Assist), EBD, ESP, zes airbags, bi-xenonkoplampen en actieve hoofdsteunen. Het element comfort wordt verzorgt door automatische airconditioning, cruise control, een regen- en een lichtsensor en zwarte lederen bekleding. Wie nog eens 500 euro bijlegt mag na de aflevering plaatsnemen in een ‘Oranje Racing’ uitgevoerd lederen interieur. Verder omvat de standaarduitrusting een schakelindicator, Intelligent Key, een 6 CD-wisselaar, een Bose audiosysteem met zes speakers en twee subwoofers, Bluetooth-aansluiting en een multifuntioneel stuurwiel.
Optioneel
Dankzij de rijke standaarduitrusting is de optionele prijslijst kort. Enkel een navigatiesysteem, 19 inch lichtmetalen velgen van het type ‘Rays’ en een speciale krasvaste Anti Scratch metalliclak zijn tegen meerprijs leverbaar. Deze naar Nissan’s eigen zeggen krasvaste lak is leverbaar in zes kleuren en heeft zelfherstellende eigenschappen. Door een elastische hars in de toplaag herstelt de lak zich in het geval van oppervlakkige krassen, bijvoorbeeld na een autowasbeurt.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com