6 maart 2009 - Sinds zijn lancering in 2008 is de KTM X-Bow een regelrechte hit. En daarom presenteert de van oorsprong Oostenrijkse motorfietsfabrikant een aantal nieuwe varianten. Klanten hebben zodoende meer keus.
De originele KTM X-Bow luistert voortaan naar de uitvoeringsnaam ‘Street’ en dient als basismodel. Achter ligt nog immer de van Audi afkomstige 2.0 liter TFSI te hijgen. Goed voor een vermogen van 240 pk, een sprint naar 100 km/h in 3,9 seconden en een totaalgewicht van slechts 790 kilogram. De andere varianten beschikken ook over deze krachtbron, maar wijken door hun specifieke eigenschappen van elkaar af. De één nog meer bijzonder dan de ander.
X-Bow Clubsport
Een van de nieuwe X-Bow varianten is de ‘Clubsport’. Deze versie is nog meer gericht op circuitgebruik. Speciaal hiervoor is de monoque verstevigd en zijn verstelbare schokdempers aanwezig. Om nog betere prestaties neer te zetten is de ‘Clubsport’ uitgerust met een gelimiteerd slipdifferentieel. Bovendien zijn er een aantal extra panelen aan de body toegevoegd voor een hoger veiligheidsniveau, net als zespuntgordels, een brandblusser, een speciale accu en een soort van dodemansknop zodat alle functies meteen uitgeschakeld kunnen worden bij noodsituaties.
X-Bow Superlight
Het nieuwe topmodel binnen de X-Bow reeks luidt ‘Superlight’ en bevat zoals zijn typenaam al doet vermoeden nog meer dan de andere varianten lichte en kostbare bodypanelen van koolstofvezel. Dat zie je ook terug in zijn speciale kleurstelling. Een gelimiteerd slipdiffentieel en verstelbare schokdempers zijn ook bij deze versie standaard. Lichtgewicht wielen halen het totale wagengewicht verder naar beneden en speciale wielmoeren maken de ‘Superlight’ nog exclusiever.
X-Bow GT4
Nog een stapje verder gaat de GT4, een door de FIA gehomologeerde X-Bow voor klanten die willen deelnemen in de gelijknamige raceklasse. De sportwagen is op tal van punten aangepast en bevat een veiligheidbrandstoftank en een vulsysteem die razendsnel tanken mogelijk maakt waardoor de pitstoptijd minimaal is. Een speciaal raceuitlaatsysteem, raceophanging, gestroomlijnde bumpers en koplampcovers maken de GT4 uitermate geschikt voor circuitgebruik. Bovendien is het chassis verfijnd en zijn er verstelbare rollbars die de veiligheid tijdens de race garanderen.
X-Bow ROC
Ieder jaar verzamelen de beste coureurs en rallyrijders ter wereld zich om deel te nemen aan de ´Race Of Champions´, een spectactulair evenement waarbij de verschillende rijders het tegen elkaar opnemen op een compact circuit. De X-Bow speelde vorig jaar in deze - in het Wembley Stadion te Londen gehouden - race een glansrol en daarom lanceert KTM de ‘ROC’. Deze versie wordt slechts in een gelimiteerde oplage van 30 stuks gebouwd en is uitgevoerd in een speciale kleurstelling. Naast de extra gewichtsbesparende koolstofpanelen is de ‘ROC’ voorzien van dezelfde opties al de X-Bow GT4. Al deze zaken maken de ‘ROC’ de meest bijzondere X-Bow die momenteel in Grax (Oostenrijk) wordt geproduceerd. De totale jaarproductie van de X-Bow is overigens teruggeschroefd van 1.000 naar 600 stuks, want ook KTM heeft te lijden onder de huidige economische omstandigheden.