16 augustus 2007 - Infiniti heeft de crossover EX onthuld. Deze kruising tussen een coupé en een SUV zal vanaf begin 2008 in de VS leverbaar worden en vanaf het najaar van 2008 óók in Europa. De Infiniti EX is een compleet nieuw model dat de Japanners onder de bekende FX positioneren.
Vorig jaar al maakte Infiniti - de luxedivisie van Nissan - bekend in 2008 naar Europa te zullen komen. Nissan wil hiermee Infiniti dezelfde plaats in laten nemen als Toyota met Lexus heeft gedaan. Dat betekent dat de modellen een plaats in moeten nemen boven de modellen van Nissan en hiermee kunnen we dan ook met recht spreken van Nissan´s luxedivisie. In eerste instantie zal het Europese modellengamma van Infiniti bestaan uit de G sedan, de G Coupé, deze compleet nieuwe EX en een nog te onthullen opvolger voor de welbekende FX. Met deze vier modellen wil Infiniti in Europa voet aan wal proberen te krijgen.
Japans design
De EX is door het Infiniti Design Centre in Japan ontworpen en ontwikkeld. De auto zoals te zien op de foto´s is de Amerikaanse variant en voor Europa zullen nog diverse (detail)wijzigingen worden doorgevoerd. Aan de basislijnen zal echter niets worden veranderd. En dat is maar goed ook. Met zijn lange motorkap, korte overhang voor en achter, de aflopende daklijn en de kleine spoiler achterop ziet de EX er lekker sportief uit. Aan de voorzijde zien we grote koplampen met een L-vorm en aan de achterzijde zijn LED-lichtunits gemonteerd. Zijn Japanse scheppers noemen het model zelf de perfecte fusie tussen een luxe coupé en een sportieve 4x4.
X3-concurrent
Met een lengte van 4.63 m, een breedte van 1.80 m en de hoogte van 1.60 m maken de EX net een fractie kleiner dan de FX. Het model wordt dan ook gepositioneerd onder zijn grotere broeder. Als Europese concurrenten zien we onder meer de BMW X3 en de nog te presenteren Mercedes GLK en Audi Q5. Het interieur moet dankzij deze afmetingen ruim voldoende plaats bieden aan vijf inzittenden. Het dashboard is voorzien van een groot 7 inch TFT-scherm waarop onder meer de functies van het harddisk gebaseerde navigatiesysteem is te bedienen. Verder is er bovendien een ruim 9 GB grote harddisk voor de opslag van muziek en video´s. Een koppeling met de mobiele telefoon kan geschieden met Bluetooth, voor de geluidskwaliteit van de radio staat Bose garant en bovendien kan er een iPod gekoppeld worden. Infiniti is wat uitrusting betreft helemaal bij de tijd. En zelfs vooruitlopend.
Around View Monitor
Met de EX presenteert Infiniti namelijk een wereldprimeur op het gebied van parkeergemak. Onder de naam Around View Monitor presenteert Infiniti een systeem dat de ruimte rondom de auto van bovenaf laat zien. Vier camera´s op de hoeken van de EX zorgen voor een totaalbeeld dat op de monitor in het interieur wordt weergegeven. Een geweldige functie die we zeker gekopieerd zullen zien worden en het inparkeren zeer gemakkelijk maakt. Niet geheel nieuw, maar wel relatief bijzonder is de Scratch Shield lak. Deze lak is ´flexibel´ en kan kleine krasjes - zoals van nagels onder de deurgrepen - zelf herstellen.
3.5 liter V6
Onder de motorkap van de EX monteert Infiniti de 290 pk sterke 3.5 liter V6-motor. Om de motorisering aan te duiden wordt de auto dan ook als Infiniti EX35 in de markt gezet. Aan veiligheidssystemen zien we onder meer ABS, EBD, brake assist, ESP en tractiecontrole. Het vermogen wordt standaard op alle vier de wielen overgebracht.
Europese primeur op Geneve
Over de exacte prestaties en specificaties voor de Europese markt is nog niets bekend. Die zal Infinit onthullen op het moment dat de auto als Europese primeur op de Autosalon van Genève staat.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com