5 maart 2009 - Volkswagen presenteert in Genève wederom een waar BlueMotion-offensief. Zowel de Golf als de Golf Plus BlueMotion beleeft daar zijn werelddebuut. Beiden zijn bijzonder zuinig en schoon, echter de Golf BlueMotion komt als winnaar van de twee uit de bus.
De schoonste versies binnen het Golf-gamma hebben beiden een 1.6 liter commonrail-TDI onder de kap. Goed voor 105 pk en 250 Nm en gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Dankzij een start-/stopsysteem, dat de motor automatisch uitschakelt bij stilstand, en het regenereren van remenergie ligt het gemiddelde verbruik van de Golf BlueMotion op slechts 3,8 l/100 km. Anders gezegd: een verbruik van 1 op 26,3! De CO2-uitstoot is al evenzo laag met 99 g/km.
Golf Plus BlueMotion
De Golf Plus BlueMotion is eveneens bijzonder zuinig en schoon, maar moet de hatchback voor zich dulden. Z’n gemiddelde dorstigheid bedraagt 4,3 liter per 100 kilometer. Met een volle tank, die een totale inhoud van 55 liter heeft, kan dus makkelijk 1.100 kilometer afgelegd worden. De CO2-uitstoot van de Golf BlueMotion bedraagt 114 g/km.
BlueMotion
Het BlueMotion-gamma van Volkswagen bestaat stuk voor stuk uit zuinige en schone dieselmodellen. Naast aanpassingen aan de motor - en in het geval van deze twee Golf´s de toepassing van een start-/stopsysteem - worden de modellen gekenmerkt door diverse technische aanpassingen. Zo is de aerodynamica verbeterd, zijn banden met een lagere rolweerstand gemonteerd en liggen de verhoudingen van de versnellingsbak anders. Geheel vergelijkbaar met deze Golf BlueMotion zijn de nieuwe Seat Leon Ecomotive en de Skoda Octavia Greenline, die eveneens in Genève als wereldprimeur stonden. Het ultieme voorbeeld van BlueMotion is echter de Polo. De nieuwe Polo BlueMotion is zo zuinig en schoon dat deze waarschijnlijk een BPM-vrijstelling krijgt.