3 maart 2009 - Een jaar na de onthulling van de C8 Aileron is de tweede generatie van Spyker?s sportwagen gereed voor productie. Hiermee wordt een nieuw designtijdperk voor het oer-Hollandse merk ingeluid: de propeller maakt plaats voor de turbine.
Wederom doet Spyker Genève aan als showdebuut voor de C8 Aileron. Inhoudelijk is er niet veel nieuws onder de zon. Het productie-exemplaar en de techniek van de Spyker C8 Aileron wijkt nauwelijks af van dat van de concept die een jaar geleden werd getoond. De achterliggende gedachte van het fijngeslepen design ten opzichte van de eerste generatie van de C8 is daarentegen wel interessant. Bovendien bevat de nieuwe generatie C8 een aantal noviteiten die we niet eerder zijn tegengekomen op een model van Spyker.
Propeller wordt turbine
Vorig jaar gaven we al aan dat Spyker met de C8 Aileron de tweede generatie van de sportwagen inluidt. Hiermee wordt het ‘propeller’ tijdperk vaarwel gezegd en de periode van de ‘turbine’ ingelijfd. Dit vertaalt zich volgens Spyker terug in een vernieuwde vormgeving. Dat is meteen te zien aan de wielen, waarbij de propellerspaken zijn getransformeert in turbineschoepen. Ook de voorzijde is gemoderniseerd naar de nieuwe designfilosofie. De luchtinlaten van de spitsere neus heeft meer een kokervorm dan voorheen en de koplampunits zijn meer geslepen. Ze bevatten bij de C8 Aileron Bi-xenon-verlichting en geïntegreerde LED-dagrijverlichting. Geheel volgens de huidige trends. Verdwenen zijn de ‘glasgeblazen’ spiegelkappen. Op de vernieuwde C8 treffen we meer alledaags getekende spiegels. Een ander typisch kenmerk van het Spyker-design zijn de luchtinlaten in de flanken van de heuppartij en op het dak. Deze zijn apart gezet van de sleuven en meer dan ooit een cilindervormige buis an sich. Of dit gegeven ook een betere motorkoeling tot gevolg heeft weten we niet. De achterzijde is in z´n geheel ietwat strakker getrokken en de lichtunits hebben een andere kleur. Gelukkig maar, want de oranje gekleurde units van de vorige generatie zijn waren toch echt gedateerd.
Achtcilinder van Audi
Onder de motorkap ligt opnieuw de 4.2 liter V8-motor afkomstig van Audi. De motor ontwikkelt een vermogen van 400 pk en een koppel van 480 Nm. Spyker claimt een topsnelheid van 300 km/h en een 0-100 km/h sprint in 4,5 seconden. Qua transmissie is er voortaan keuze uit twee mogelijkheden. Standaard moeten de zes verzetten handmatig worden ingelegd en tegen meerprijs is een zestraps automaat leverbaar. Een primeur voor Spyker.
Keramische remschijven
Bij een nieuw design hoort een betere techniek. Aan die oproep wordt gehoor gegeven. In de basis is de Spyker C8 nog hetzelfde, echter beschikt de Aileron over een 40% stijver chassis zonder gewichtstoename, een met 10 cm verlengde wielbasis en compleet opnieuw ontwikkelde voor- en achterwielophanging. Standaard worden er nog steeds stoppers van het merk AP Racing gemonteerd, maar nieuw voor de C8 zijn de optionele keramische remschijven.
Kharma audiosysteem
Wie plaatsneemt in de C8 Aileron geniet nog steeds van het kenmerkende Spyker-interieur, ondanks dat deze op tal van punten is gewijzigd. Een schitterend geheel waarmee Spyker sinds de herlancering hoge ogen heeft gegooid bij vriend en vijand. Bijzonder is dat de koper voortaan kan kiezen voor een zeer hoogwaardig audiosysteem van het Nederlandse hifi merk Kharma. Dit zonder extra geld neer te hoeven leggen. Muziek heeft namelijk een prominentere rol gekregen in de belevenis van een auto, ook bij die van (sport)auto’s waarbij de klanken van de machtige motor normaliter voldoende waren voor de nodige muzikale perikelen. Spyker realiseerde dit en ging en samenwerking met Kharma Experience aan.
Turbulente tijden voorbij?
Het aankomend najaar verlaten de eerste C8’s Aileron de fabriek in Zeewolde. Prijzen voor de handgeschakelde versie beginnen bij € 189.990,- en in combinatie met automaat wordt er € 195.990,- gevraagd. De vereiste belastingen moeten dan nog wel afgedragen worden. Spyker hoopt met dit model de enigszins turbulente perioden van de afgelopen jaren achter zich te laten en een succesvolle toekomst tegemoet te zien.