Audi onthulde in 2019 de Q4 E-Tron Concept en de Q4 Sportback E-Tron Concept. De twee productieversies ervan wijken qua design nauwelijks vanaf. Ze meten 4,59 meter in de lengte, waarmee ze zo'n 10 centimeter korter zijn dan de Q5-modellen en 9 centimeter langer dan de twee Q3's.Â
Audi Q4 Sportback E-Tron ruimer dan Audi Q3 en Q5
Volgens Audi zijn de Q4 E-Tron en de Q4 Sportback E-Tron van binnen een stuk ruimer dan zowel de Q3 als Q5, onder meer door het ontbreken van een middentunnel. In ieder geval wat bagageruimte betreft, blijkt dat. Met 520 - 1490 liter voor de Audi Q4 E-Tron en 535 - 1460 liter voor de Audi Q4 Sportback E-Tron overtreffen ze de Q5 en Q5 Sportback.
Twee accupakketten en drie aandrijflijnen
Kopers of leaserijders kunnen kiezen uit twee accupakketten en drie aandrijflijnen. Het leveringsprogramma start bij de Audi Q4 35 E-Tron, die een 52 kWh-batterij koppelt aan een 170 pk leverende elektromotor op de achteras. De Audi Q4 40 E-Tron heeft eveneens achterwielaandrijving, maar dan in combinatie met een 77 kWh-batterij, een 204 pk sterke motor en een actieradius van 511 kilometer.Â
Helemaal bovenaan staat de Audi Q4 50 E-Tron met 77 kWh, een vermogen van 299 pk en vierwielaandrijving. Het 52 kWh-accupakket is geschikt voor 7,4 kW-wisselstroomladen en 100 kW-snelladen. Bij de 77 kWh-variant is dat 11 kW en 125 kW. Ter vergelijking: een Hyundai Ioniq 5 doet dat met 220 kW stukken beter.
Prijzen Audi Q4 E-Tron waren al eerder bekend
De prijzen van de Audi Q4 E-Tron zijn al een tijdje bekend. Vanaf 48.295 euro heb je er een met 170 pk, voor de 204 en 299 pk-versie moet respectievelijk minstens 52.815 en 64.815 euro worden betaald. De Audi Q4 Sportback E-Tron is door de bank genomen 2000 euro duurder, zoals je hieronder kunt zien:
Prijzen Audi Q4 Sportback E-Tron
Audi Q4 Sportback 35 E-Tron Launch Edition - 50.345 euro
Audi Q4 Sportback 40 E-Tron Launch Edition - 54.865 euro
Audi Q4 Sportback 50 E-Tron Launch Edition - 66.865 euro
Denk je dat de electrische auto de toekomst is? Waterstof is namelijk ook een goede optie. Ik ben hier benieuwd naar omdat ik veel hoor dat mensen niet willen wachten met het opladen van hun auto.