zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Mini John Cooper Works Challenge: circuit-Mini

 

15 augustus 2007 - De Mini John Cooper Works Challenge is speciaal ontwikkeld voor het circuit. De auto is gebaseerd op de Mini Cooper S en is door John Cooper Works geschikt gemaakt voor circuitgebruik. De auto zal niet worden goedgekeurd voor de openbare weg, maar is uitermate geschikt voor circuitdagen en uiteraard voor de Mini Challenge.

Sinds 2004 rijdt Mini met een eigen kampioenschap in onder meer Duitsland, Nederland, België, Oostenrijk en Nieuw-Zeeland. Deze zogenaamde Mini Challenge wordt verreden met speciaal voor het circuit geprepareerde Mini´s die door John Cooper Works worden ontwikkeld. Met de komst van de nieuwe Mini - vorig jaar - werd het nu tijd om voor het nieuwe raceseizoen ook de raceversie te vernieuwen.



Toegenomen vermogen
De auto is op tal van punten aangepast om geschikt te maken voor het circuit. John Cooper Works heeft onder meer de motor getuned van 175 naar 210 pk en van 240 naar 260 Nm. Om dit te bewerkstelligen werd de twin-scroll turbo op de 1.6 liter viercilinder aangepast, werd het motormanagementsysteem opnieuw geprogrammeerd en is het uitlaatsysteem vernieuwd. De auto heeft daardoor slechts 6,1 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten en de topsnelheid ligt op 240 km/h. Daarmee is de auto sneller dan de standaard Cooper S (7,1 sec / 225 km/h).

Circuitprestaties
Voor betere prestaties op het circuit werden onderhuids vele aanpassingen gedaan. Zo is het onderstel voorzien van instelbare veren en dempers. Een speciaal geprepareerde zesversnellingsbak brengt het vermogen over op de 17 inch voorwielen die zijn voorzien van Dunlop banden. De buitenzijde oogt niet alleen sportiever, maar heeft ook daadwerkelijk een sportieve functie. Zo zijn de voor- en achterspoiler verstelbaar en zorgen die voor meer neerwaartse druk op de wielen. De high-performance remmen maken het mogelijk om in iets meer dan 3 seconden vanaf 100 km/h naar stilstand af te remmen. Tot slot is het interieur voorzien van Recaro-sportstoelen met zespuntsgordels en het HANS-systeem. Dat laatste is bekend uit de Formule 1 en zorgt voor een goede veiligheid van het hoofd en de nek (Head and Neck Support).

Geen goedkeuring voor de openbare weg
De Mini John Cooper Works Challenge zal vanaf volgend jaar leverbaar zijn. Zoals gezegd krijgt de auto geen goedkeurig voor de openbare weg. Deze is dan ook enkel te gebruiken voor op het circuit. De auto zal vooral te zien zijn in de Mini Challenge.Kijk voor meer autonieuws en rij-impressies op www.autowereld.com

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10