zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
autonieuws
 

Herken jij de nieuwe Mercedes C-Klasse tussen andere Mercedessen?

 

23 februari 2021 - Dit is de volledig nieuwe Mercedes C-Klasse. En het zou best kunnen dat je dat in eerste instantie niet geloofd. Hij lijkt niet alleen behoorlijk op zijn voorganger, maar ook enorm op de bestaande Mercedes E-Klasse en S-Klasse. Zie ze nu nog maar eens uit elkaar te houden!



De huidige Mercedes C-Klasse kwam in 2014 op de markt en kreeg vijf jaar later een facelift, waarbij het model wonderwel niet de neerslachtige blik van de nieuwe A-Klasse kreeg. Want dat A-Klasse-front is nu overgezet op de compleet nieuwe C-Klasse. Hij is vooral moeilijk te onderscheiden van de E-Klasse, met zijn afhangende mondhoeken, amandelvormige koplampen en scherpe achterlichten. Het lijnenspel van beide auto's komt ook grotendeels overeen en wijkt op het eerste gezicht nauwelijks af van dat van de vorige C-Klasse.





Mercedes C-Klasse is licht gegroeid Je ziet het pas als je beide C-Klasses naast elkaar ziet, maar de nieuweling is 6,5 centimeter langer (de Estate 5 centimeter), met een wielbasis die met 2,5 centimeter is gegroeid. Het kleine beetje ruimte dat er gewonnen is, zal vooral aan de passagiers ten goede komen, want de kofferbak is niet groter geworden: beide sedans komen tot 455 liter. Alleen de nieuwe Mercedes C-Klasse Estate krijgt er wat liters bij ten opzichte van het uitgaande model: plus 30 liter naar 490 - 1510 liter.



Geen liggend skateboard meer Het interieur van de C-Klasse komt ons bekend voor. Mercedes zet de lijn door die is ingezet met de S-Klasse. Dat betekent dat er niet meer één groot display (in de vorm van een skateboard) horizontaal voor de bestuurder ligt, maar dat er twee schermen zijn: een digitale cockpit (een head-up display is ook leverbaar) en een verticaal georiënteerd infotainmentscherm op de middenconsole. De lijst met opties en elektronische systemen is schier eindeloos. Bijzonder is bijvoorbeeld de optionele achterwielbesturing.



Drie benzinevarianten en twee diesels Op motorgebied valt er als vanouds veel te kiezen. Voorlopig zijn er drie benzinevarianten beschikbaar en twee diesels, allemaal met mild hybrid-ondersteuning (tijdelijk plus 20 pk). Het leveringsprogramma begint bij de C 180 en C 200. Ze hebben allebei een 1,5-liter viercilinder aan boord, met vermogens van respectievelijk 170 en 204 pk bij een koppel van 250 en 300 Nm. Daarboven staat de Mercedes C 300, met een 258 pk en 400 Nm sterke 2,0-liter benzinemotor. Alle C-Klasses hebben een negentraps automaat. De C 200 en C 300 zijn er ook als 4Matic.

Bij de diesels is er minder keuze. De Mercedes C 200d en C 300d hebben in de basis dezelfde 2,0-liter viercilinder turbodiesel. De ene levert 163 pk en 380 Nm, de andere 265 pk en 550 Nm. Beide kun je met vierwielaandrijving bestellen.  



Mercedes C-Klasse plug-in hybride Verder komt er een plug-in hybridevariant van de C-Klasse op de markt: de C 300e. Die koppelt een 2,0-liter viercilinder aan een elektromotor en komt tot een gecombineerd vermogen van 313 pk, met 550 Nm koppel. Hij is uitgerust met een 25,4 kWh-batterij, die genoeg capaciteit heeft voor een elektrische actieradius van maximaal 100 kilometer. Helaas moet je wel genoegen nemen met minder bagageruimte. De batterij snoept 100 liter van de kofferbak op. Er blijft dus 360 liter over.



De nieuwe Mercedes C-Klasse staat in de zomer bij de Nederlandse dealers, maar is vanaf 30 maart al te bestellen. Wat hij moet gaan kosten, is nog niet bekend. De huidige Mercedes C-Klasse is alleen nog uit voorraad leverbaar.

Kijk voor meer autonieuws en autotests op www.autowereld.com.

 
 Doorsturen   Reageer

 

Laatste autonieuws

  Mercedes-AMG EQS 53 is een olifant. Maar wel een snelle olifant.
  Skoda voert druk op Volkswagen op met Enyaq iV Coupé
  Dit is de volledige elektrische Mercedes EQE! Denken we ...
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10